A MasterCard évek óta közzéteszi felmérését az UEFA Bajnokok Ligája döntőjének pénzügyi vonatkozásairól. Idén a győztes várható nyeresége mellett a tanulmány azt is vizsgálta, hogy a recesszióban lévő európai gazdaság milyen bevételt remélhet a római mérkőzéstől.
A kutatás szerint az FC Barcelona és a Manchester United FC bevételét elsősorban az elért helyezésért járó díj, a játékosok értéknövekedése és a növekvő szponzori érdeklődés adja, de fontos forrást jelent a csapatoknak a televíziós közvetítési jogokból és a jövő szezon bérleteladásaiból származó bevétel is. A döntő győztese 110 milliós bevétellel számolhat, míg a vesztes fél 65 millió eurós vigaszdíjat könyvelhet el – állítja a tanulmány.
A MasterCard kalkulációjából kiderül az is, hogy a 2009-es döntő – a várható 310 millió eurós forgalomnövekedéssel – nagyobb hatással lesz az európai gazdaságra, mint a tavalyi finálé 267 millió eurós mérlege. Ez a gazdasági recesszió miatt van így – emeli ki a tanulmány, – hiszen a válság új közönséget teremt mind a futball drukkerek, mind a támogató szervezetek körében. Itt egyrészt azokról az emberekről van szó, akik bár azelőtt nem foglalkoztak az UEFA Bajnokok Ligájával, a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági helyzetben keresik a szórakozás új formáit.
A friss fogyasztói réteg másik részét a BL kedvező ár-érték arányú média megjelenéseit kihasználni vágyó vállalatok alkotják. A recesszió miatt keletkezett pluszérdeklődés akár 25 millió euróval is növelheti a BL-döntő kereskedelmi forgalmát – mutat rá a kártyatársaság tanulmánya.
A válság tehát jól jöhet a sportnak, illetve válság idején a sport jó tesz a gazdaságnak – állítja a tanulmányt készítő sport-közgazdász, Simon Chadwick. Ezt a gazdasági trendet idén már más, nagy horderejű sporteseményeknél is felismerték, például az amerikai NFL Superbowl esetében, ahol a nézőszám és a reklámköltések is emelkedtek 2008-hoz képest.
A döntő színhelyét adó város, Róma várhatóan 45 millió euró bevételhez jut, ami elsősorban kiskereskedelmi bevételekből adódik, hiszen a szurkolók nem csak a stadionokban, de a vendéglátóhelyeken, klubokban, boltokban és a szállodákban is fizetővendégek. Összehasonlításképpen: az UEFA Bajnokok Ligája döntőből Moszkva bevétele tavaly 44,5 millió euró volt, Athén pedig 26 millió eurós bevételt könyvelhetett el a 2007-es finálé megrendezéséért – áll a MasterCard tanulmányában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.