A Jones Lang LaSalle (JLL) szerint a közvetlen kiskereskedelmi befektetések 2009. első negyedévében Európa kontinentális területén összesen 980 millió eurót tettek ki, ami 37%-kal kevesebb, mint az előző negyedévben (1,5 milliárd). A tranzakciók nagyobbik részét (89%) Nyugat-Európa tudhatja magáénak, mivel az európai befektetők növekvő mértékben összpontosítanak a saját belföldi piacaikra. Az egyes piacokon aktív hazai befektetők aránya a 2008-ban regisztrált egy harmadról 2009. első negyedévére több mint 50%-ra nőtt.
Jeremy Eddy, a JLL európai kiskereskedelmi tőkepiaci részlegének igazgatója elmondta: “A befektetők folytatják a ‘kivárjuk és majd meglátjuk’ stratégiát Európa-szerte, mivel 2009. első negyedévben a szárazföld nagy részén az árak csökkenése volt tapasztalható. Ugyanakkor a magas költségek és a nehezebben hozzáférhető finanszírozás továbbra is korlátozza a piac likviditását, ami főként a nagyobb tranzakciókat érinti. Ennek ellenére van befektetői kereslet a jó elhelyezkedésű, első osztályú ingatlanokra, hiszen ezek az ingatlanok alacsony kihasználatlansággal üzemelnek, így hosszú távú bevételt biztosítanak.”
De mit is keresnek igazán a nagy nyugdíj vagy ingatlan alapok?
Természetesen főleg a bevásárlóközpontokat, de a factory outlet centerek is fontos szerephez jutottak az első negyedév során; a Henderson és a Neinver outlet portfolióinak konszolidációjával a tranzakciók 26%-át képviselték. A megvalósult tranzakciók száma alig több, mint a teljes tranzakciós volumen egyharmada (szemben a 2008-as 55%-kal).
Ez az első osztályú ingatlanok hiányával és a nagyobb értékű tranzakciók lebonyolításához szükséges finanszírozás nehézkességével magyarázható. Magyarországon csak az év vége felé fog elkészülni két újabb plaza, a Budai Skála helyén épülő Allee, ám annak esetleges előértékesítéséről semmi hír, illetve a Corvin Átrium a Corvin Sétány területén. Ezt viszont már korábban megvásárolta a francia Klépierre.
Az Eston Interantional szakértői egyetértettek abban, hogy a plazákon kívül az outlet centerek is vonzók lehetnek a vásárlóknak - jelentős forgalom esetén pedig a befektetőknek is. Emlékeztetnek arra az alap igazságra, hogy a válságban a minőségi, tartós termékek, különösen, ha még olcsóbban is adják őket, biztos befutók. Ráadásul az outlet centerekben egész évben leárazott termékek között válogathatnak a vásárlók. Tőlünk keletre is van még fejlesztési potenciál, sikerrel indultak új projektek. Közép- és Közép-Kelet-Európában – Lengyelországot figyelmen kívül hagyva – csak a nyugati piacot késéssel követve jelentek meg az outletek: Prágában 2007-ben, Romániában 2008-ban nyílt, Szlovéniában pedig csak 2010-ben nyílik majd az első. Nem kizárt, hogy Magyarország outlet piaca sem telítődött még, csak a méltán hangoztatott „lokáció, lokáció, lokáció” hármas szabályt kell jól alkalmazni - mondták a cég elemzői.
Furulyás Ferenc, a budapesti Jones Lang LaSalle iroda tőkepiaci részlegének vezetője a VGO-nak azt mondta: „Számításaink szerint az év előrehaladtával az intézményi vásárlók és a tulajdonosok elvárásai egyre inkább közelítenek majd egymáshoz, ennek köszönhetően az európai piac újra a valós értékek felé mozdul el és egyre több tranzakciót regisztrálunk majd. E folyamat két legfontosabb mozgatója az értékbecslések csökkenéséből fakadó kényszerértékesítések számának növekedése és a banki likviditás korlátozott visszatérése lesz.
Aktivitás
Európában az Egyesült Királyságban volt a legmagasabb összesített üzletkötés, 1,3 milliárd eurót tettek ki az adás-vételek. Ez 2008 negyedik negyedévéhez képest 54%-os emelkedést jelent. Ennek a volumennek közel felét egyetlen tranzakció, a Meadowhall bevásárlóközpont 50%-os tulajdonjogának eladása adta. A brit piacon kívüli európai ügyleteket nézve a két legaktívabb piac Olaszországban és Németországban volt, ezek a teljes tranzakciós volumen 31% és 28%-át könyvelhetik el. Az üzletkötések számát tekintve Németország volt az első, itt kilenc ügylet zajlott le az első negyedévben. A közép- és kelet-európai piac csöndes volt, ami részben a hazai befektetők hiányának köszönhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.