BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kivárás és vészforgatókönyvek - Kkv-k nehéz helyzetben

A legtöbb kis- és középvállalkozás (kkv) korábban rövid lejáratú forgóeszközhitelekből finanszírozta olajozott működését: a megújítás sok helyen még az idén esedékes lenne, ám a hitelhez jutás feltételei jelentősen romlottak.

A Magyar Lízingszövetség egy tavaly év végén, ez év elején készített (500 fős minta) kutatásából kiderül: a kkv-k felénél csökkentek jelentősen a bevételek a válság hatására, 40 százalékuk pedig hangsúlyosan érzékeli, hogy nehezebben jut hitelhez. Különösen az 500 millió és a 2 milliárd forint közötti árbevételű cégek körében kimagasló a hitelfelvétellel küzdők aránya.

A kkv-szektor tapasztalatai szerint a bankok reakciója a válságra elsősorban a szigorúbb hitelbírálatban, illetve a többletfedezet megkövetelésében jelenik meg – mutat rá a felmérés. Ezzel szemben a lízinget rugalmasabbnak, könnyebben és jobb feltételekkel elérhetőnek tartják a vállalkozások, igaz, most mindkét mentőövhöz nehezebben jutnak hozzá.

A kkv-k közel felének van kapcsolata lízingcéggel, ám a válság hatására úgy érzik, jelentősen romlott a finanszírozási helyzetük. Az uniós támogatások egyre nagyobb részét nem tudják lehívni az önerő hiánya, illetve az ahhoz szükséges banki hitelek szigorodó feltételei miatt, és a lízinget sok esetben nem tudják használni ezekhez a projektekhez.

A felmérésből kiderül az is, hogy az erős bizonytalanság mellett sok cégnél elkezdtek vészforgatókönyveket készíteni. (A válság a kkv-szektorban ráadásul már korábban kezdődött, legalábbis több ágazatban már 2007 óta érezhető volt a lassulás.) A megkérdezettek válaszai alapján sokan most a kivárásra játszanak, míg egy részük folyamatos intézkedésekkel próbálja átvészelni az időszakot (költségcsökkentés, leépítések), beruházásról viszont nagyon kevesen beszéltek – 2009-re alig mernek tervezni.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.