Az év végéig további több százezerrel nőhet a mobilinternet-előfizetők száma Magyarországon. A vezeték nélküli világhálós technológia már nem kiegészítője, hanem teljes értékű alternatívája a vezetékes netes megoldásoknak – hangoztatták a Vodafone Magyarország műszaki és kereskedelmi vezetői egy szakmai megbeszélésen.
Való igaz, hogy manapság csak ebből a szegmensből meríthetnek erőt a hazai szolgáltatók, a mobilpiac egyéb területein csak a lejtmenettel szembesülhetnek.
A hanghívások mérséklődése már nem új dolog, de az idén először tapasztalhatták a cégek, hogy konszolidálódik a piac, vagyis az év eddig eltelt hónapjaiban folyamatosan csökken a hagyományos szolgáltatásokra előfizetők száma.
A válság főként a feltöltőkártyás ügyfelek táborát tizedeli meg, de takarékosabbak lettek a havidíjas céges és magán-előfizetők is. A múlt év vége óta nyilvánossá tett mobilinternetes statisztikák viszont egyértelmű fejlődést mutatnak.
A mobilinternet technológiailag már közel egy évtizede elérhető Magyarországon, de igazi lendületet az utóbbi két-három évben kapott, miután a szolgáltatók felgyorsították széles sávú mobilhálózataik kiépítését, és miután tömegesen is elérhetővé váltak az erre alkalmas okos telefonok, illetve a számítógépekhez használható modemek.
A tavaly decemberi 494 ezerről április végére 566 ezerre nőtt a hazai ügyfelek száma. Ebben a piaci szegmensben más a szolgáltatók erősorrendje is. Míg a hagyományos mobilpiacon utolsóként indult Vodafone az előfizetői részesedésben mindeddig nem tudta behozni többéves hátrányát, s nem volt képes kitörni a 20–23 százalékos sávból, a mobilnetszegmensben többé-kevésbé egyszerre induló társaságok az éles tarifaversenyben sokkal változatosabb képet mutatnak.
Mind az előfizetői számot, mind a forgalmazott adatokat tekintve a piacvezető itt is a T-Mobile, az előbbi terén a piac közel felét mondhatja magáénak, a másik felén osztoznak a versenytársak: a Vodafone-é 25,91, a Pannoné 24,21 százalék. Az adatforgalomban még kiegyenlítettebbek a viszonyok: a Vodafone 38,33 százalékos részesedésével ott van a T-Mobile sarkában, utóbbi részesedése 39,66 százalék.
Az elmúlt négy hónap alatt ugyanakkor a Vodafone mutatta fel a leggyorsabb növekedést az ügyfelek gyűjtésében, a 70 ezerre tehető teljes piaci többlet felét szerezte meg. A mobilinternetes lefedettség mindhárom szolgáltatónál elérte már a 65-70 százalékos arányt, ennek növeléséhez már olcsóbb technológiákra is szükség lesz.
Ennek kapcsán a közelmúltban a Nemzeti Hírközlési Hatóság lapunknak nyilatkozó elnöke kiemelte: Brüsszel döntött a 900 MHz-es frekvenciatartomány felszabadításáról, így hamarosan ezen a területen a GSM-szolgáltatás mellett elindulhat a széles sávú mobil-adatátviteli hálózatok kiépítése is. Ezzel a döntéssel a korábban csak hangszolgáltatásra használt frekvenciasáv jelentősen felértékelődik a szolgáltatók számára.
Ezen ugyanis jóval kisebb költséggel tudják kiépíteni és üzemeltetni a hálózatokat, mint az eredetileg erre a célra kifejlesztett UMTS–3G technológiával. A nemzetközi piackutatók előrejelzései is igazolni látszanak a hazai szolgáltatók terveit. Az amerikai Pyramid Research egyik legutóbbi elemzése szerint a következő négy évben rendkívül gyors fejlődés elé nézhet a mobil-szélessáv Magyarországon. Az operátorok ebből származó bevétele 2012-re már meghaladja a hagyományos GSM-szolgáltatásokból származót.
Úgy látják, négy év múlva a harmadik generációs előfizetések aránya meghaladja a 62 százalékot, szemben a jelenlegi kevesebb mint tízzel. Eme látványos felfutás a szolgáltatók forgalmában is érezteti majd a hatását, a mobil-adatátvitelből származó bevétel a tavalyihoz képest lényegében megkétszereződik. A jelentés szerint 2008-ban ebben a piaci szegmensben a három operátor átlagos bevétele 11,4 százalék volt, ez négy év múlva elérheti a 20,9-et. A szolgáltatók az adatátvitelbe mindig beleszámítják az SMS-forgalmat is, ma még zömében ez adja ennek a tételnek a jelentősebb részét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.