A Magyar Energia Hivatal 2009. évi, az EMFESZ-szel kapcsolatos hatósági tevékenysége szempontjából fontos, főbb események időbeli sorrendje:
- Az OOO Gazprom Export a hivatalnak küldött 2009. február 16-i bejelentése alapján, mely szerint az EMFESZ nem rendelkezik földgázforrásokkal ugyanakkor a beregszászi átadási ponton földgázt vesz át, a hivatal 2009. február 18-án hivatalból eljárást indított az EMFESZ, valamint az FGSZ Földgázszállító Zrt. mint rendszerirányítói engedélyes (továbbiakban: RI) tevékenységének kivizsgálására, továbbá az EMFESZ által ellátott fogyasztók ellátásbiztonságának tisztázására.
- Az RI 2009. február 25-én megküldte a hivatalnak az ukrán földgázszállító, az Ukrtransgas bejelentését, mely szerint a szállítói engedélyes nem jogosult az EMFESZ számára földgázt átvenni. Az RI – a Hivatal kérésére – folyamatos tájékoztatást adott arról a tényről, hogy az ukrán bejelentés ellenére az EMFESZ által meghatározott földgáz mennyiségek átadását a bejelentést követő napokban is folyamatosan biztosították.
- 2009. február 25-én az EMFESZ megküldte a hivatalnak a földgáz szállítójával, a Rosukrenergo AG-vel lévő, a 2005-2015. időszakra kötött hatályos szerződését, valamint a Rosukrenergo AG-nak az ukrán szállítórendszer beregovói határpontig történő igénybevételére, a NAK Naftogas Ukrainivel (az Ukrtransgas tulajdonosával) kötött és 2030. december 31-ig hatályos kapacitásszerződésének kivonatát. Az EMFESZ a leveléhez csatolta a Rosukrenergo ügyvezetőjének azon nyilatkozatát is, mely szerint az ukrán rendszeren rendelkezésre áll az a leszerződött földgáz mennyiség, amelynek az ukrán határponton történő naponkénti átvételével az EMFESZ az RI-t megbízta.
- Az Ukrtransgas – az RI-nek küldött többszöri felszólító levele ellenére - mely szerint az RI szüntesse be a földgáznak az EMFESZ részére történő átvételét - - 2009. április 27-ig folyamatosan biztosította az EMFESZ által igényelt napi földgáz menynyiséget is.
- Az érintettektől érkező információk, illetve a tények közötti ellentmondások miatt a hivatal 2009. április 10-én felkérte a bejelentést tevő OOO Gazprom Exportot, mint a Rosukrenergo 50 százalékos tulajdonosát, hogy a Rosukrenergo felső-vezetésében meglévő képviseletén keresztül járjon el a Rosukrenergo forrásellátottságának tisztázása érdekében. A hivatal felkérését követően a kérdést véglegesen tisztázó, az orosz tulajdonos közbenjárására kiadott nyilatkozat a Rosukrenergótól ez ideig nem érkezett meg. - Az Ukrtransgas 2009. április 27-től az EMFESZ által igényelt napi földgáz mennyiséget nem tartalmazó, a többi, magyar piacon érintett földgáz kereskedő által igényelt mennyiséget adja át az RI-nek. A napi gázforgalom követése, illetve az engedélyesi adatszolgáltatások alapján a hivatal megállapította, hogy az EMFESZ eseti (spot) vásárlásokból fedezi fogyasztói igényeit. Az EMFESZ nem tett eleget a forrásellátottság változásának esetére vonatkozó jogszabályi előírásoknak, és csak a hivatal megkeresésére erősítette meg, hogy a forrásainak meghatározó hányadát biztosító - a Rosukrenergóval kötött - szerződése nem teljesül és ennek kiváltására a fogyasztói igényeit spot forrásokból biztosítja, miközben más források hosszú távú bevonására készít elő szerződést.
- 2009. április 28-án – az EMFESZ-nek történő szállítások megszakítása után – a Közlekedési Hírközlési és Energetikai Minisztérium (KHEM) megbeszélést hívott össze a földgázellátás biztonsága kérdéskörében. A megbeszélésen az EMFESZ ügyvezető igazgatója arról adott tájékoztatást, hogy a Rosukrenergóval (amelynek 50 százalékos tulajdonosa az a Mabofi, amely az EMFESZ-t tulajdonolta) kötött szerződés teljesítése ellehetetlenült, ugyanakkor a tulajdonos kész átadni a vállalkozást egy új tulajdonosnak, a RosGaS AG-nak amely rendelkezik az EMFESZ által ellátott fogyasztók igényeinek kielégítéséhez szükséges forrásokkal. Egy ismert nemzetközi ügyvédi iroda nyújtotta be a hivatalhoz a RosGaS AG EMFESZ-ben történő befolyásszerzésének jóváhagyása iránti kérelmét. A hivatal – az általa megismert előzmények és az államigazgatásnak adott tájékoztatás alapján - az EMFESZ fogyasztóinak biztonságos földgázellátása irányába tett pozitív és támogatandó lépésnek tekintette, hogy a valós forrásokkal már nem rendelkező Mabofi értékesítette tulajdonát a RosGaS AG-nak. A benyújtott kérelmet a hivatal jogi apparátusa áttanulmányozta és megállapította, hogy az maradéktalanul teljesíti a jogszabályi előírásokat. A fogyasztók zavartalan földgázellátásának biztosítása és a piaci verseny fenntartása érdekében – a fenti előzmények ismeretében – a kérelemnek megfelelően, 2009. április 29-én a hivatal a hatályos jogszabályok alapján - az azokban előírt hatáskörében eljárva - soron kívül hozta meg döntését. A hivatal - az EMFESZ fogyasztóinak folyamatos földgázellátása érdekében hozott - gyors döntését segítette, hogy az előző hónapokban folyamatosan figyelemmel kísérte az előzményeket és már hetekkel korábban elkezdte a forrás ellátottsági helyzet lehetséges következményeinek mérlegelését. A befolyásszerzés kért soron kívüli jóváhagyása révén (miután az ügylet elbírálásához szükséges és elégséges dokumentumokat a hivatal rendelkezésére bocsátották), vélelmezhető volt, hogy az új tulajdonossal a földgázforrást biztosító hosszú távú szerződés előkészítése is felgyorsul.
- Az EMFESZ jelezte, hogy az új, hosszabb távú szerződés létrejöttéig spot vásárlásokkal biztosítja a fogyasztói ellátását (a spot beszerzési árainál alacsonyabb – a fogyasztóival kötött szerződések szerinti – áron). Ez lehetőséget biztosít a hivatalnak a létrejövő új forrásszerződés ellátás-biztonsági kockázatainak mérlegelésére, ugyanakkor egy azonnali, a földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény 13.§ (4) alapján elrendelt hatósági intézkedés (működési engedély viszszavonása) kizárta volna a helyzet normalizálásának esélyét, miközben a közüzemi árhoz viszonyított, a fogyasztóknál realizálódó árelőnyöket azonnal megszüntette volna.
- Amennyiben az új forrásszerződés ellátás-biztonsági kockázatainak vizsgálata azt mutatja, hogy a tulajdonosváltás az EMFESZ fogyasztóinak nem biztosítja az elvárt ellátás-biztonsági szintet, a hivatal továbbra is élhet a jogszabály által biztosított hatósági intézkedésekkel, köztük a működési engedély visszavonásának és más engedélyes(ek) kijelölésének lehetőségével. A befolyásszerzés jóváhagyását célzó eljárás államigazgatási úton jogerős határozattal történő lezárását követően a Mabofi Holdings Ltd. (továbbiakban: Mabofi) - ügyféli státuszára tekintettel - jogszabálysértésre hivatkozással kérte a hivataltól a határozat saját hatáskörben történő visszavonását, valamint az iratokba való betekintést. Az iratbetekintést részlegesen lehetővé tette a hivatal. Az iratbetekintés korlátozására üzleti titok védelme miatt volt szükséges az üzletrész átruházási szerződés tekintetében, a RosGaS AG kérelmének megfelelően. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az iratbetekintés ily módon történő korlátozása nem érintette a Mabofi jogorvoslati jogát. A hivatal a fenti beadványból értesült először arról, hogy az üzletrész átruházásáról szóló szerződés aláírásának körülményei vitásak. A hivatalnak nincs hatásköre az alapeljárásban becsatolt szerződés érvényességének elbírálására, csupán az okirati bizonyítékok kétségtelen bizonyító erejének megvizsgálására van lehetősége. A hivatal a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 114. §-a alapján megvizsgálta az esetleges jogszabálysértés körülményeit, azonban nem talált olyan okot, amely a határozat visszavonását eredményezte volna. A Mabofi keresettel támadta meg a befolyásszerzést jóváhagyó határozatot, és kérte a bíróságtól a határozat hatályon kívül helyezését, amelyre tekintettel a törvény által megjelölt határidőben a hivatal az ellenkérelmet elkészítette és megküldte a Fővárosi Bíróságnak. A hivatal a keresettel megtámadott határozat meghozatala során az anyagi jogi jogszabályok teljes körű figyelembevétele mellett, az irányadó eljárásjogi jogszabályok betartásával járt el. A peres eljárás tehát folyamatban van. A hivatal természetesen minden olyan hatóság és intézmény rendelkezésre áll, amely hatáskörében vizsgálódik az ügyben. Így a Nemzeti Nyomozó Iroda – különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt folyamatban lévő, nem a hivatal hatósági eljárását vizsgáló eljárása keretében megküldött – kérésére a hivatal az eljárása során készült valamennyi iratot soron kívül megküldte a Nemzeti Nyomozó Iroda részére.
Végül hangsúlyozzuk, hogy az EMFESZ-t érintő befolyásszerzés 2009. április 29-i engedélyezését követően meghozott és a jövőben meghozandó határozatainkat a jogszabályi előírások maradéktalan betartása mellett közzé fogjuk tenni.
Budapest, 2009. június 26.
Góczi Istán a tulajdonoscseréről
„Magyarországon a jogvédő szervezetekben adatgyűjtés folyik, ezekről sem engem, sem pedig az EMFESZ-t nem értesítették. Az EMFESZ-t 2004 októberében vásároltam meg, majd (a közelmúltban - a szerk.) eladtam. Meghatalmazásom volt az ilyen jellegű műveletekre, és ügyletek sokaságát bonyolítottam le a Mabofi és az EMFESZ nevében is", nyilatkozott a kft. ügyvezetője, Góczi István június 23-án Moszkvában, a Vedomosztyi című orosz lapnak. A vállalat új tulajdonosairól elmondta, hogy azok olyan orosz üzletemberek, akik készek voltak átvállalni az EMFESZ valamennyi hátralékának rendezését, s megígérték, hogy megoldják a gázszállítás kérdését is. Már régóta figyelemmel kísérték az EMFESZ körüli helyzetet, és utolsó pillanatban tették meg az ajánlatukat, amikor a gázcsapot elzárták. "Ha nem jelent volna meg a RosGas, az EMFESZ-től már elvették volna a működési engedélyt", jelentette ki Góczi István.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.