BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szuper-integrált forgalomirányítás

Az Alstom Transport budapesti informatikai megoldások részlege is részt vett a bolognai vasút "szuper intergrált" forgalomirányító rendszerének modernizációjában.

Az Alstom Transport üzembe helyezte az olasz vasúti rendszer szívének számító bolognai vasúti csomópont integrált forgalomirányító központjának új, elektronikus biztosítóberendezését, amely a korábbi relés biztosítóberendezést váltja fel. A lépéssel révén létrejött a bolognai állomás forgalmának teljes körű elektronikus vezérlése és felügyelete, így Európában egyedülállóan, úgynevezett „szuper-integrált” vasúti forgalomirányító központ jött létre és kezdte meg működését, írja közleményében az Alstom.

A naponta 1200 teher és személyvonat optimalizált forgalmát irányító és ellenőrző központ teljes modernizációja 135 millió euró volt, ebből az Alstom Transport 119 millió euróval részesedett. A nagyszabású informatikai és szoftverfejlesztés különlegessége magyar szempontból az, hogy ahhoz az Alstom Transport ICONIS vasúti forgalomirányíró szoftverének adaptálásával, a vállalat budapesti informatikai megoldások részlege fejlesztett ki több kulcsfontosságú szoftverkomponenst is.



Bologna vasúti forgalomirányító rendszerében a magyar programozók által kifejlesztett menetidő előrejelző, platform allokációs interfész, vasúti konfliktus detektáló és megoldó, szöveges beviteli képernyő, út-idő diagram kijelző és egy vadonatúj adatbázis interfész szoftverek teszik lehetővé a 8 vasúti fővonalon és 29 állomáson közlekedő vonatok eddigieknél biztonságosabb, pontosabb és gyorsabb irányítását.

Mi a közös a koreai TGV vasútban, a párizsi vezető nélküli 14-es metróvonalban, a világ leghosszabb automata – szingapúri - metróvonalában, a pekingi repülőtéri metróvonalban, a bolognai és környéke valamint a szardíniai vasúti forgalomirányításban és a budapesti Millenniumi Földalattiban? Az, hogy mindegyikük forgalomirányító rendszere szoftvereinek tesztelésében és a vasúti forgalomirányító rendszer programozásában részt vett az Alstom Transport budapesti informatikai megoldások részlege.

“Nagyon örülünk a budapesti informatikai részlegünk újabb jelentős nemzetközi sikerének és referenciájának. A bolognai elektronikus forgalomirányító és felügyeleti rendszer szoftverei kialakításának modellje és ebben megszerzett tapasztalatunk értékes, valós üzemi körülmények között bizonyított szakmai platformot jelenthet a MÁV által bevezetni tervezett országos vasúti forgalomfelügyeleti rendszer kialakításában is” – mondta Gallatz Zoltán, az Alstom Transport regionális igazgatója.

Az Olasz Államvasutak megbízásából az Alstom Transport 2004-ben kezdte el a bolognai vasúti csomópont forgalomirányító és felügyeleti rendszerének átfogó modernizációját, a terep azonban már nem volt ismeretlen a vállalat szakemberei, így a magyar szakemberek számára sem.

Az Alstom Transport által kifejlesztett és most átadott ICONIS alapú rendszer bevezetését megelőzően, Bologna vasúti forgalmát irányító UNIX alapú rendszer egyes szoftver komponenseit szintén a vállalat magyar szakemberei fejlesztették ki és validálták. Az új, teljesen elektronikusan vezérelt vonatfelügyeleti- és forgalomirányító rendszer nemcsak a bologna-i vasúti csomópont forgalmának és az utasinformációs rendszerek működtetésének teljesen automatizált irányítását, de a komplex vasúti hálózat (8 vasútvonal és 29 állomás) egyedi igényeknek megfelelő üzemeltetését is lehetővé teszi. A teljesen automatizált felügyeleti és forgalomirányítási rendszerhez az Alstom Transport szakemberei egy új felhasználói interfészt fejlesztettek ki, amely a beépített modern diagnosztikai eszközöknek köszönhetően valós idejű információval látja el az üzemeltetőt és azonnali beavatkozási és döntési lehetőséget nyújt számára.

A fejlesztéseknek köszönhetően az utasok egy, az eddigieknél hatékonyabb, pontosabb információkon alapuló és biztonságosabb vasúti rendszerrel utazhatnak majd. Az optimális forgalmi és biztonsági körülmények érdekében az Alstom Transport által tervezett és üzembe helyezett Smartlock biztosítóberendezés 300 balízzel és 600 különböző vasúti jelzővel működik együtt, 1400 vágányutat valamint 1700 tolató vágányutat tud egyszerre kezelni és felügyelni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.