BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Globálisan már gyógyul a PC-piac

Világméretekben a vártnál kisebb mértékben csökkent a személyi számítógépek eladása az idei év második negyedévében, az IDC piackutató eredetileg 6,3 százalékos visszaeséssel számolt az időszakra, de végül éves összevetésben csupán 3,1 százalékos lett az elmaradás.

A globális piac elsődleges motorja már több éve a hordozható gépek szegmense, amely ma már nemcsak a fejlett piacok, hanem a fejlődő térségek jellemzőjévé is vált - áll az amerikai elemző cég jelentésében.

Szakértői szerint a világméretekben már javuló tendenciák az év második felében  tovább erősödhetnek, e mögött az otthoni felhasználó kör növekvő kereslete dominál majd, nem pedig a szállítók időről-időre jelentkező készletkiegyenlítő praktikái. Ismét megjelennek a piacon a céges felhasználók, köztük is elsőként a bankok, sőt talán az autóipar is, a kereskedelem viszont továbbra is óvatos marad az it-költéseivel - vélik az elemzők.



A márkák többsége az év második felére időzíti az új termékvonal piacra vitelét, meglovagolva a hagyományos erősebb szezont, amit egyfelől az iskolakezdés, majd néhány héttel később a karácsonyi vásárlási láz szokott fellendíteni.

Ebbe ugyan most negatív előjellel belejátszik a válság, de a piacok egy jelentős részén a makrogazdasági folyamatok kedvező irányba váltanak, erre alapozva is optimistább a piackutató.

Magyarországon az idei év második negyedévében sem javult a helyzet a PC-piacon, sőt minden termékkategóriában kétszámjegyű volt a visszaesés - válaszolta lapunk érdeklődésére Fauszt Gábor, az IDC magyarországi elemzője. Az asztali PC-k eladása darabszámban 30, a notebookoké 10, míg a szervereké ugyancsak 30 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi mutatóktól, a teljes piac 17 százalékos visszaesést mutat. Az asztali gépek piacán folytatódik a gyártói konszolidáció, két domináns nemzetközi márka: a HP és Dell fedi le a teljes piac 56 százalékát, rajta kívül néhány hazai összeszerelő teremti elő a kínálat zömét.

A szerverek piacát a céges megrendelések határozzák meg. A válság hatására Magyarországon is komoly költségvisszafogás jellemezte a vállalatokat, így nem véletlen a közel egyharmados visszaesés. Ezen belül azonban jellemzően inkább a kisebb teljesítményű szerverek értékesítése csökkent, a nagy gépeket alkalmazó nagyvállalatok ezen kevésbé spóroltak. 

A hordozható gépek piacát a netbookok előretörése jellemzi, az internetezésre és levelezésre kifejlesztett mini notebookok alig több, mint egy évvel a megjelenésük után már a magyarországi laptop értékesítés 20-25 százalékát adják.


Ha már az értékesítésnél tartunk jelentős átrendeződés figyelhető meg a PC-kiskereskedelemben. A piacot egyértelműen a nagy elektronikai láncok uralják, ők azok, amelyek a forgóeszközhitel-hiányos időszakban is képesek a készleteket finanszírozni.

A kisebb kereskedések rovására egyre jobban hódit az online forma is, a PC-k egy részét már webboltban vásároljuk - mondja Fauszt Gábor. A júliusi áfaemelés egyelőre alig érezteti a hatását az árakban. A gyártók szándékaik ellenére nem tudták ezt teljes mértékben beépíteni az árakba, akkora a verseny.  

A hazai PC-piac ötösfogata az elmúlt negyedév során némileg átrendeződött, az áprilistól Fujitsuként működő Fujitsu-Siemens helyét az IBM örökébe lépett Lenovo vette át. A vezető hazai PC-márkák közé így a HP, az Acer, az Asus, a Toshiba és a Lenovo tartozott az idei második negyedévben.

Ami a további kilátásokat illeti, Fauszt Gábor jelezte a következő három hónapot már nálunk is az iskolakezdés a távol-keleti szállítóknál pedig már a karácsonyra való előkészülettel összefüggő készletgyarapítás határozza meg. Az elemző azonban a jövő év vége előtt nem vár lényeges élénkülést a magyarországi PC-piacon.

Mit akar a vevő?

Ha számítógépet akarunk vásárolni, már nem azt nézzük meg először, hogy milyen műszaki paraméterei vannak a gépnek, hanem, hogy elsősorban milyen fejlettebb alkalmazások használatára képes - ez derül ki a Toshiba közelmúltban Európában végzett felméréséből. A megkérdezettek 38 százaléka főként élő tévéadásokat követne a laptopján, 52 százalékuk komolyabb számítógépes játékokkal játszana rajtuk,  49 százalékuk videót is szerkesztene velük, míg közel kétharmaduk a saját készítésű fotókat is ezeken a gépeken finomítaná.

A globális PC-piac márkái
(millió darab, második negyedév, forrás: IDC )

          2008     2009
HP    12,64     13,09 
Dell  10,98       9,11
Acer   6,81       8,43
Lenovo 5,59     5,75
Toshiba 3,16     3,49
Egyéb 29,20     26,40

Összesen 68,40 66,29

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.