BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Melyik reptéren ne aludjunk?

Meglepő eredménnyel zárult egy internetes honlap 6200 utasra kiterjedő közvélemény kutatása: nem a moszkvai seremetyevoi légikikötő lett a világ legelviselhetetlenebb repülőtere, ha alvásról van szó. Megelőzte ugyanis a sok magyar által is használt párizsi Charles de Gaulle. A "verseny" bronzérmese a nem kevésbé ismert JFK New Yorkban, de a negyedik Los Angeles-i és az ötödik delhi repülőtér sem nagyon maradt le az élmezőnytől.

Mit nem szeretnek az utasok ezeken? Például azt, hogy mocskosak a padlók, büdösek és állandóan foglaltak a mellékhelyiségek, sok helyütt a berepülő madarak lepiszkítják a padokat, a rovarok meg folyamatosan csípik a szundikálni vágyókat. Az orosz főváros repterét egyenesen földi pokolnak hívták a legtöbben.

A válaszadók megjelölték a szerintük legjobbakat, legtisztábbakat is.

Eszerint messze a szingapuri Changi végzett az élen, második lett a szöúli Incheon, a harmadik pedig az amszterdami Schiphol.

"Repülőtéren aludni már nem csak a hátizsákos, fiatal turisták szoktak, egyre több középkorú vagy idősebb utas tölti ott az éjszakát és nem feltétlenül azért, mert spórolni akar, sokszor a késések vagy a viszonylag rövid tranzitidő miatt" - mondta a kanadai Donna McSherry, aki 1996-ban létre hozta a sleepinginairports.net nevű honlapot.

Milánó nem marasztal

Milánó Malpensa repülőtere ugyan nem szerepel a tizes feketelistán, de ott alvásra csak végszükség esetén ajánlhatjuk, akkor sem jó szívvel, saját tapasztalat alapján. 2007 telén egy rendkívül ködös este a repülőtér csak jó néhány órás késéssel tudta fogadni a járatokat, így akik tovább kívántak repülni bizton számolhattak azzal, hogy lekésik a csatlakozást.

Így történt ez a mi esetünkben is, a Malév tartotta a menetrendet, mi pedig maradtunk a milánói repülőtéren. Ott hosszas várakozás után úgy éjfél körül jutottunk az ilyen ügyekben intézkedő alkalmazotthoz, aki felvilágosított: a városban már egyetlen szabad szállodai hely sincs, csak kétórányi autózással tud nekünk "a környéken" átmeneti szállást biztosítani.

Mivel a kora reggeli géphez öt órán belül vissza kellett volna érnünk, nem sok értelmét láttuk a külső elszállásolásnak, úgy döntöttünk inkább helyben éjszakázunk.

Nem számítottunk szállodai körülményekre, de olyan megpróbáltatásokra sem, amikben végül részünk lett. Igaz, itt viszonylag tiszta volt minden, sem bogarak, sem madarak nem zavarták volna éjszakai nyugalmunkat.

Na de azok az ülőkék! Biztosan nem adnánk tervezői nívódíjat az ottani repülőtér ülőalkalmatosságait megálmodó szakembereknek, akik kizárólag mindkét oldalon karfás székeket terveztek, hogy a szerencsétlen utasnak esélye se legyen esetleg fekvőalkalmatosságnak is használni azokat.



Noha akkor még nem volt ekkora téma az energiatakarékosság, a repülőtéren februárban is éjszakára teljesen kikapcsolták a fűtést, így maradt a gémberedő, didergő ülőpozíció.
Félálmunkban csak reménykedhettünk, nem baj majd átmelegszünk egy kicsit a mosdók meleg vizétől, de ahogy jeleztem, ebben csak reménykedtünk, helyette szó szerint a jéghideg valóság várt minket a mellékhelyiségben is.  

Na, nem baj gondoltuk, majd kárpótoljuk magunkat a repülőtéri éttermekben.

A reményeink azonban itt sem váltak valóra. A késéssel okozott kellemetlenségek kompenzálására kapott kupont éjszaka csupán egyetlen kis bisztróban lehetett beváltani, azt is legfeljebb egy italra és egyetlen szendvicsre, vagy chipsre.
Lehet, hogy túlzó az elvárás, de a repülőtereknek igazán nem lehet panaszuk, az utasok fizetik, mint a katonatiszt és évről-évre jelentősen dráguló reptéri díjakat, abból talán futhatná egy kicsit nagyobb "vis maior" keretre is.



Javasoljuk, hogy a repterek minőségbiztosítási rendszerében is kapjon szerepet ez a téma, az sem lenne baj, ha a reptéri vezetők előbb tesztelnék is az ilyen helyzeteket.

A legrosszabbak
1. Párizs, Charles de Gaulle
2. Moszkva, Seremetyevo
3. New York, JFK
4. Los Angeles, LAX
5. Delhi
6. Chicago, O''Hara
7. Mumbai
8. Manila
9. Roma, Fiumicino
10.London, Heathrow

A legjobbak
1. Szingapúr, Changi
2. Szöúl, Incheon
3. Amszterdam, Schiphol
4. Oslo, Gardermoen
5. Hong Kong
6. Dubai
7. Frankfurt, International
8. München
9. Vancouver
10. Denver

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.