A Mol többségi tulajdonában lévő INA olajtársaságnál és az OTP horvátországi leányvállalatánál már az első negyedévben visszaesést érzékeltek a piacon, míg a teljes egészében Mol-tulajdonú Tifon benzinkúthálózatnál nőttek az eladások.
A fagyasztott pékárukat sütő Fornetti márkabérleti rendszerben (franchise) működtetett üzleteiben, valamint a világítástechnikai termékeket forgalmazó Rábaluxnál szintén növelték az értékesítést.
Az INA első negyedéves adatait tartalmazó jelentésből már májusban kiderült: az egy évvel korábbi, 596 millió kuna nyereség helyett az idei első három hónapban 572 millió kuna (mintegy 22 milliárd forint) veszteség került az adó utáni rubrikába.
A Mol 47,15 százalékos tulajdonában álló horvát olajtársaság nyilvános adatai szerint a teljes értékesítés 6,9 százalékkal csökkent 2009 első negyedében, ezen belül az üzemanyagok eladása 7,7 százalékkal mérséklődött. A Horvátországban piacvezető INA három benzinkutat zárt be tavaly óta, így az országban március végén 437 töltőállomást üzemeltetett.
A Mol az általa 100 százalékban birtokolt horvát Tifon üzemanyag-forgalmazó társaság kiskereskedelmi adatairól annyit közölt az MTI érdeklődésére, hogy értékesítésük kismértékben emelkedett az első három hónapban. A cég, horvát honlapjának adatai szerint, országszerte 43 töltőállomást működtet.
Az OTP horvát leányvállalatának eredménye a tavalyi utolsó negyedévhez képest 40 százalékkal, 815 millió forintra esett vissza. Az első negyedév eredményeit a 6 százalékkal csökkenő bevételek, illetve a megtakarítási törekvések kezdeti költségei miatt 10 százalékkal növekvő működési kiadások alakították, közölték az MTI érdeklődésére.
A zárai (Zadar) központú OTP Banka Hrvatskánál a lakáshitelek állománya 47 millió kunával (mintegy 1,8 milliárd forint) bővült, a fogyasztási hitelek közül a folyószámla hitelek bizonyultak népszerűnek, ez utóbbi állománya 43 millió kunával (mintegy 1,6 milliárd forint) nőtt. Az önkormányzati hitelek állománya az első három hónapban megduplázódott, ugyanis a bank mintegy 31 millió euró összegű szindikált hitelt nyújtott a horvát államnak. A horvát bankbetétpiacon változatlanul 4,1 százalékos, a hitelpiacon 3,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkező bankcsoportnál a teljes betétállomány 14 százalékkal nőtt, ami saját valutában értékelve megfelel a december végi állománynak.
A tíz éve indult Fornetti horvátországi érdekeltsége a terveket csaknem megduplázó, mintegy 13 százalékos forgalombővülésről számolt be az MTI-nek. Galántai Ákos, a zágrábi székhelyű Fornetti Peciva ügyvezető igazgatója azt mondta: tavaly közel 1700 tonna fagyasztott pékárut értékesítettek franchise-partnereik, idén pedig az első félévben meghaladta értékesítésük a 850 tonnát. A 41 saját dolgozót alkalmazó társaság jelenleg közel 430 szerződéses üzletet lát el az Igalból szállított termékeivel.
Az ügyvezető a Horvátországot is érintő válság jeleit abban látja, hogy a korábbinál többen érdeklődnek egy-egy állásajánlatra. Reményei szerint a krízis az ingatlanpiacot sem hagyja érintetlenül abban értelemben, hogy megtisztítja a piacot az üzérkedőktől, és partnereik reális áron bérelhetnek üzlethelyiséget.
Szintén a horvátországi forgalom bővüléséről számolt be az MTI-nek a világítástechnikai eszközök nagykereskedelmével foglalkozó Rábalux. Végh Tibor, a Rabalux Rasvjeta ügyvezetője elmondta: az idei első félévben 3-4 százalékos növekedést értek el, de a recesszióra adott válaszként átszervezték a céget. Úgy látja, hogy a válság csak ezután érezteti hatásait Horvátországban. A korábbi 10 alkalmazott helyett most 8 embert foglalkoztatnak, megszüntették a raktárt és közvetlenül Magyarországról szállítják megrendelőikhez a termékeket.
A közel 200 partnerrel - szakboltokkal, helyi és nemzetközi áruházláncokkal - dolgozó cég vezetője szerint a válságtól függetlenül a fizetési fegyelem okozza a legnagyobb gondokat. Főként az állami megrendelések kifizetéseit jelentős, akár 140-180 napos késéssel rendezik, ami körbetartozásokhoz vezet, a kintlévőségeket pedig a bíróságok sem tudják elég hatékonyan behajtatni.
A TriGranit Zagreb d.o.o. - a TriGránit Fejlesztési Zrt. horvát részlege - a héten 150 millió eurós finanszírozási szerződést kötött hat bankkal a zágrábi Laniste kerületbe tervezett szórakoztató- és bevásárlóközpont, az Arena Centar (fotó itt látható) építésére. A horvát főváros legnagyobb bevásárló- és szórakoztató központjának beruházása 244 millió euróba kerül. Ez a legnagyobb külföldi építőipari beruházás Közép- és Kelet-Európában a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság kezdete óta, mondták az aláíráskor a résztvevők.
A szindikátusban részt vevő bankok: az Intesa Sanpaolo, az Erste Group, a Hypo Investmentbank, a Cassa Di Risparmio Della Reppublica Di San Marino, az MKB Bank és a CIB Bank. Az Arena Centar építése már megkezdődött, várhatóan 2010 vége felé adják át az épületet, a beruházás tervezett értéke 244 millió euró. A 175 ezer négyzetméteres központot 2500-an építik, megnyitása után 3000 ember találhat benne munkahelyet.
A központ üzlethelyiségeinek 70 százaléka már most bérlőre talált, köszönhetően a TriGranit olyan nemzetközi és horvát cégekkel fennálló jó kapcsolatának, mint a Spar, valamint a Blitz Cinestar. Az Arena Centarban tíz nagyáruház, több mint kétszáz kereskedelmi egység, tízezer négyzetméteres hipermarket, kávézók, éttermek és egy kilenctermes multiplex is helyet kap majd. A központ a térség egyik legnagyobb és legmodernebb bevásárló- és szórakoztatócentruma lesz.
Magyar cégek külföldi befektetéseiről itt olvashat
Az aláírás után Demján Sándor az MTI-nek elmondta, hogy Horvátországban 100 millió euró beruházásával tengerparti szállodaépítésen is gondolkodnak, amelyet az idegenforgalom fellendülése esetén indítanak majd el.
A válság a TriGranitot is érintette, le kell állítaniuk néhány tervezetet, és nehezebbé vált a finanszírozás is, de kifizetődik a TriGranit munkájának a minősége, a bizalmi tőkéje, mondta Demján Sándor.
"A válság nem tragédia, mert megtisztítja a piacokat. Ebben az időszakban azok a cégek maradhatnak talpon, amelyek több tíz évben gondolkodnak, s nem a percek lovagjai. Érdekes módon a most kezdődő beruházások gyorsabban térülnek meg, mint a válság előtt, mivel kevesebb lesz a konkurens építkezés, eltűnnek a versenytársak, ez lehet a nagy előny" - nyilatkozta lapunknak Demján Sándor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.