Június végéig 52 százalékkal zuhant a magyar személygépkocsi-piac. A JATO Dynamics által a forgalomba helyezési adatok alapján készített összesítés szerint míg a tavalyi első fél évben 81 995 autó kapott hazánkban rendszámot, az idén csupán 39 429. Kishaszonjárművekből 42 százalékkal kelt el kevesebb, összesen 6248, a 3,5 tonnásnál nagyobbakból pedig csupán 465 kapott rendszámot, ez 55 százalékos visszaesés.
Katasztrofális ez az év – mondta tömören Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a Világgazdaságnak, hozzáfűzve: a féléves számok megerősítik az egyesület március óta hangoztatott prognózisát, amely szerint az idén legfeljebb 80-85 ezer új személykocsi találhat gazdára a tavalyi 158 600 és a 2007-es 177 ezer után. Sajnálatos – emelte ki Győző Gábor –, hogy a kormány nem kívánja bevezetni a szakmai szövetség által ajánlott autócsere-ösztönző programot, amely, ha kismértékben is, de élénkítené a keresletet.
Az MGE becslése szerint az a 10-15 ezer darabos eladásnövekedés, amelyet a program eredményezne, jó néhány márkakereskedés számára a talpon maradás egyetlen esélye lenne. Ráadásul csak a regisztrációsadó-bevétel tízmilliárdos nagyságrendben nőne, és ehhez jönne még az áfából és a vállalkozások adójából befolyó többletbevétel.
Az MGE elnöke summásan demagógiának tartja azt a kormányzati érvet, hogy a program csak előre hozott vásárlásokat generálna, de nem élénkítené a piacot. Ennek egyrészt ellentmondanak a nyugat-európai, valamint a szlovákiai tapasztalatok, másrészt világszerte az autókereskedelem velejárói a kereskedők és gyártók nyújtotta különféle kedvezménycsomagok. Az pedig természetes, hogy a vevők kihasználják a számukra kedvező ajánlatokat – hangsúlyozta.
továbbra is a Ford vezeti a Suzuki és az Opel előtt, a számok ugyanakkor azt mutatják, az Opel egy év alatt 3000-ről 154-re csökkentette elmaradását a Suzukihoz képest. Ez pedig piaci részesedésének növekedését jelzi a jelentősen szűkülő piacon. Különösen figyelemreméltó, hogy a Honda csak az idén jelent meg a legkelendőbb márkák toplistáján, és – mint a számok mutatják – stabilan tartja kilencedik helyét. A másik érdekesség, hogy a március végén még a nyolcadik helyen álló Peugeot eltűnt a top 10-es listáról.
A prémium autók forgalomba helyezése ugyanakkor korántsem szűkült olyan mértékben, mint a tömegmodelleké, azonban ha az elmúlt 12 hónapot nézzük, a prémium szegmens visszaesésének üteme negyedévről negyedévre gyorsul.
A világválság az egész világon drámai mértékű keresletcsökkenést eredményezett az autópiacon. Igaz, a krízis csak szeptemberben robbant ki, ám a múlt év egészét tekintve a gyártók így is igencsak megérezték a válságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.