BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felráznák a vasúttársaságot

Regionálissá alakul a magyarországi közösségi közlekedés a kormány frissen közölt tervei szerint

Először a mostaninál olcsóbban működő, majd a hatékonyabb, végül a minőségi szolgáltatást nyújtó vasúti és buszközlekedés kialakítása a múlt héten elfogadott kormányhatározat célja. Az olcsóbb közlekedés azt jelenti, hogy a következő három év átlagában a jelenlegi, évi mintegy 330 milliárd forintnál 70 milliárddal kevesebb költségvetési pénzt lehet elkölteni a MÁV-Start Zrt.-nél és a Volán társaságoknál.

E megtakarítás nagyobb, mint az IMF-fel kötött megállapodásban szereplő évi 40 milliárd, s általa a mostani 1,3-ről egy százalékra esik a közösségi közlekedésre költött állami pénz aránya a GDP-n belül. A csökkentés meghatározó része hatékonyságjavításból származik majd, de van tartalék e társaságok fix költségeinek mérséklésében és a menetdíjbevételekben is.

A fenti céloknak a kormányhatározat szerint már egy regionális közlekedésszerkezet keretein belül kell megvalósulniuk. „Ennek létrehozásáról, továbbá a MÁV és a Volán társaságok szerkezeti átalakításáról, végül az átalakítás és a működtetés finanszírozásának módjáról a kormány augusztus 15-e és november 30-a között vár koncepciókat a felelősöktől” – ismertette a pénteki tájékoztatón Szollár Domokos kormányszóvivő.

E három feladatcsomagon belül el kell készíteni az országos és a regionális közlekedés 2009–10-es menetrendjének koncepcióját, fel kell vázolni a regionális közlekedési tanácsok működési szerkezetét, javaslatot kell készíteni az országos és a regionális vasúthálózat szétválasztására, felül kell vizsgálni a mellékvonalak közlekedésbiztonságát, elő kell készíteni a Volán társaságok és a MÁV közszolgáltatási szerződéseinek módosítását.

Javaslatot vár a kormány a MÁV pályavasúti feladatainak és a személyszállításnak az átalakítására, de a Volán társaságoknak a regionális rendszerhez illeszkedő új szervezeti rendszerére, végül pedig arra, hogyan kellene finanszírozni a terület átalakítását, hosszú távú működését, elkészíteni a MÁV tulajdonában lévő ingatlanok értékesítését.
Az „irányokat kijelölő” kormányhatározat szerint tehát csökkenő költségvetési ráfordítások mellett kell létrehozni a minőségi, versenyképes közösségi közlekedést.

Ez újszerű feladatnak ígérkezik a terület más működési feltételekhez szokott vállalati felső vezetői számára.
Beiktatásakor a területet felügyelő miniszter, Hónig Péter nem tervezett a MÁV-nál nagy szervezeti változtatásokat. „Kívülről nem voltak láthatók, mekkorák a MÁV tényleges költségvetési ráfordításai, de hamar világossá vált, hogy jelentős lépések nélkül rövid távon is kérdéses a MÁV működésének fenntarthatósága. A jövő évi költségvetés egyensúlyához is komoly megtakarítások kellenek, ezt IMF is előírta” – mondta most a Világgazdaságnak.

Végkielégítési ügy a MÁV-nál?

A BKV-s végkielégítési botrányok után azt írta a pénteki Magyar Nemzet, hogy Kiss Péter 40 milliós végkielégítéssel került át 2007-ben a MÁV Zrt.-től a leánycég MÁV-Start biztonsági igazgatói posztjára.

A BKV pénteken közölte, hogy a HVG korábbi értesülésével ellentétben Kocsis István BKV-vezér nem vette fel 80 milliós végkielégítését előző munkahelyén, az MVM Zrt.-nél, a MÁV pedig cáfolta, hogy MÁV-Start Zrt. biztonsági szervezete ugyanazt a feladatot látná el, mint a MÁV Zrt. biztonsági igazgatósága.

A BKV pénteken közölte, hogy a HVG korábbi értesülésével ellentétben Kocsis István BKV-vezér nem vette fel 80 milliós végkielégítését előző munkahelyén, az MVM Zrt.-nél, a MÁV pedig cáfolta, hogy MÁV-Start Zrt. biztonsági szervezete ugyanazt a feladatot látná el, mint a MÁV Zrt. biztonsági igazgatósága. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.