BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Íme, az autóipar legújabb álmai, eurómilliókért

A Németországban október elsejétől induló „e-perfomance” államilag támogatott programhoz hozzátartozik, egy országos elektromos töltőállomás hálózat kiépítése is. Berlin ugyanis azt szeretné, ha 2020-ra egymillió elektromos autó járna a német rendszámmal.

Jelenleg 41 millió járművet tartanak nyilván Németországban, ebből az év elején mindössze 1452 volt elektromos üzemű autó. Hogy ezek száma egy évtized alatt egymillióra emelkedjen, kormányzati remények szerint jelentős számú új munkahely létrejöttét is jelenti.

Körülbelül 20 év kell ahhoz, hogy elérhető áron olyan elektromos autókat gyártson az ipar, amelyek hatótávolsága megegyezik a mai benzinmotoros autókéval. Addig, amíg elterjednek a teljesen elektromos autók, komoly infrastrukturális fejlesztésekre, gyorstöltő "kutakra" van szükség - mondta Thomas Weber, a Daimler AG kutatás-fejlesztési igazgatója. A Mercedes komoly lépéseket tesz a lítium-ion akkumulátorok használatának bővítésére. Ennek érdekében részesedést vásárolt a kaliforniai Tesla cégben, hogy közösen fejlesszék ki a Smart elektromos változatát. A Smart EV első tesztflottája még ebben az évben kigördülhet az utakra.

A Daimler azt is vizsgálja, miként lehet az akkumulátorok teljesítményét növelni és töltési idejét csökkenteni. Thomas Weber szerint öt éven belül elérheti a technológia fejlődése, hogy egy autót meghajtó akkumulátorköteg 30 perc alatt feltöltődjön, ugyanakkor kifejtette: nem bízik a Renault-Nissan akkucsere-állomások létrehozásáról szóló tervében.

A francia-japán cégcsoport a nemrégiben zárult frankfurti autószalonon bemutatta kompakt elektromos autójának, a Nissan Leaf-nek prototípusát. Az AutoBild információi szerint a kocsi Németországban 2011-től kevesebb mint 20 000 euróért lesz kapható. Az ár nem tartalmazza az autó legdrágább alkatrészét: a 250 kilogrammos lítium-ion akkumulátort ugyanis lízingelni kell. Ennek töltésére létesítenének töltőállomásokat.

A Nissan ugyanakkor Tennesse államban egymilliárd dollárt fordít egy lítium-ion akkumulátorgyárra, valamint ottani gyára átalakítására, hogy alkalmas legyen évi 150 ezer elektromos autó kibocsátásra. Az új üzemmel 1 300 munkahely jön létre. A beruházás hátterében az amerikai energiaügy minisztériumtól júniusban kapott 1,6 milliárd dolláros kölcsön áll, amely része annak a 8 milliárd dolláros hitelcsomagnak, amit a Nissan, a Ford és a Tesla kapott energiatakarékos járművek fejlesztésére.

Autómárkák akkumulátorgyártó partnerei

Daimler – Tesla, Evonik

Honda – GS Yuasa

Nissan/Renault – NEC, A123

Toyota – Matsushita

VW – Toshiba, Sanyo, BYD, Varta

Forrás: Forrás: Concorde Értékpapír Zrt.A napokban állapodott meg a GM India és a helyi Reva Elelctric Car Company eleltromos járművek fejlesztéséről. A tervek ma még az indiai piacra vonatkoznak, azonban a Reva már megkezdet járműveinek európai értékesítését, és Frankfurtban már egy négyszemélyes autót is bemutatott. A General Motors nem kezdő a villamosmeghajtásban, hiszen évek óta fejleszti a Volt modellt, amely a Chevrolet zászlaja alatt egy-másfél év múlva kerülhet piacra.

Addig azonban több gyár is megjelenik teljesen elektromos autóval: a Volvo C30 villamos prototípusa kész van már, a Toyota pedig jövőre szándékozza piacra dobni az első 500 konnektorról is tölthető Priust.

A Ford 2012 végéig négy elektromos hajtású és hibrid modellt mutat be Észak-Amerikában, ezek egyike az új Focus elektromos változata lesz 2011-ben.

A Volkswagen szintén a legnagyobb német autószalon idején jelentette be, hogy vegyesvállalatot létesítene a nagymúltú Varta Microbattery GmbH-val, ha a a német kartellhivatal nem emel kifogást. A VW - amely eddig a Toshiba és Sanyo mellett a kínai BYD akkumulátorait használta - 2013-ra hozná ki első e-autóját, de már bemutatta a városi kiskocsi, az e-UP! prototípusát.

A Li-ion akkumulátor piac forgalma jelenleg 7 milliárd dollárra rúg, 2015-ben viszont csak az autó akkumulátor piac nagysága 10-15 dollár között lesz, 2020-ra pedig megközelítheti a 40 milliárd dollárt - idézi a Deutsche Bank tanulmányát Nagy Viktor, a Concorde Értékpapír Zrt. autóipar elemzője, hozzáfűzve: a technológia fejlődése révén egyre kisebbek ezek az akkumulátorok, így fajlagosan egyre csökken a lítium felhasználása. Az elmúlt tíz év alatt átlagosan évi 7 százalékkal bővült az érc kitermelése, míg az akkumulátorgyártás lítium felhasználása 20-25 emelkedett.

Honda – GS Yuasa

Nissan/Renault – NEC, A123

Toyota – Matsushita

VW – Toshiba, Sanyo, BYD, Varta

Forrás: Forrás: Concorde Értékpapír Zrt. Októbertől Őriszentpéterről jön az elektromos robogó Októberben készül el elektromos robogója prototípusával az őriszentpéteri Solo-Duo Zrt., amely a tavaly októberi párizsi autószalonon mutatta be Solo fantázianevű elektromos tanulmányautóját. A kocsi akkumulátorait menet közben az utastérben lévő taposópedálokkal lehet tölteni. Hasonló elven működik a társaság robogója is.

Az autó és a robogó egyaránt szénszálas műanyagelemekből készül, és ez utóbbit úgy tervezték, hogy összehajtva akkora legyen, mint egy nagyobb utazóbőrönd, és súlya ne haladja meg a 25 kilogrammot - mondta el a Világgazdaságnak Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató.

A 45 kilométeres sebességre képes robogó 50-100 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, az akkumulátor nagyságától függően, de a töltés csökkenésekor a pedálgenerátorral is tölthető. A tervek szerint a robogó a jövő év végétől, a Solo pedig két év múlva léphet piacra. A legnagyobb lítium kitermelők -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.