BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kormánybiztos: "Le kell cserélni a MÁV egész igazgatóságát"

Összességében 88 milliárd forintnyi hitelt igényel a MÁV; a kölcsönkérelmek akár már október végére a bankok elé kerülhetnek – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a közösségi közlekedés átalakítását irányító Antali Károly kormánybiztos.

„A következő három évben a GDP egy százalékát tervezzük a helyközi közösségi közlekedés költségvetési vetületeként, de ehhez átmenetileg szükség van mintegy 40 milliárdnyi, döntően a MÁV csoport folyó finanszírozására fordítandó külső forrásra” – magyarázta.

A 48 milliárd forint pedig az átalakulás, tehát például a vállalati átszervezések és a jövő év második felétől indítandó racionalizálás ára. Ennek során össze kell vonni a MÁV többtucatnyi leányvállalatát, illetve „csökkenteni kell az igazgatási és a funkcionális szervezetek redundanciáját” – tette hozzá a kormánybiztos.

Az elmúlt években – a GDP arányában – átlagosan 1,3 százalékos volt az állami szerepvállalás a személyszállításban, sokkal magasabb az EU-ban jellemző 0,5–0,8 százaléknál. A 0,3 százalékpontos csökkentés középtávon való elérése érdekében folyamatosan fejleszteni kell a közszolgáltatási rendszert, és el kell készíteni a középtávú üzleti és pénzügyi terveket. Éppen az üzleti terv és az ahhoz kapcsolódó hároméves közszolgáltatási szerződések alapján lehet majd megkeresni a pénzpiac szereplőit.

Heinczinger István vezérigazgató pozíciójára vonatkozó kérdésünkre a kormánybiztos azt válaszolta, hogy le kell cserélni a vasúttársaság egész igazgatóságát. Nem tartható a kettős vezetés: míg egyesek az új projekteken dolgoznak a MÁV-nál, mások ellenérdekeltségükkel lassítják az átalakítást – hangsúlyozta. A 48 milliárdot 2013-tól már maguk az akkorra már versenyképessé váló, egymással összedolgozó vasúti és közúti személyszállító társaságok fizetnék vissza – jelezte a kormánybiztos.

Akkortól a közlekedési infrastruktúra, valamint a szolgáltatás megrendelése országos és regionális rendszerű lesz, a szolgáltató társaságok szerveződése azonban nyitott, bár szintén igazodhat a statisztikai régiókéhoz. Helyenként ésszerű lehet szorosabb busz-vasút társulást létrehozni, vagy egy poolba bevonni az eszközparkot – tette hozzá.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.