A WAN-IFRA, a napilapok szakmai világszövetsége immár nyolcadik alkalommal szervezte meg 2009 őszén a World Young Reader Conference-t, ahol a világ kiadói kicserélték tapasztalataikat, ki, hogyan és milyen eredménnyel éri el a fiatalokat. A Magyar Lapkiadók Egyesülete best of listát állított össze a prágai konferencia előadásaiból, és workshop keretében megosztotta tagjaival a kiadók legeredményesebb ifjúsági olvasásra nevelési stratégiáit.
17 kiadói szakember, köztük kiadóvezetők és marketingesek vettek részt az október 29-én megtartott, nagy sikerrel lezajlott eseményen. Az érdeklődők közel 15 ország lapjainak tapasztalatából kaptak ízelítőt. Közös pont volt mindegyikben, hogy költséghatékony megoldásokat mutattak be: többet adni, kevesebből – hangzott a szlogen. Mik a legújabb, legjobb stratégiák a fiatalok elérésére?
Többek szerint nincs semmilyen különös recept vagy titok, egyszerűen sokat kell dolgozni. Nem egy prezentáció kitért arra, hogy a fiatalokat komolyan kell venni. Ennek jegyében a norvég a.pressen-nél például a szerkesztők összeállítottak egy éves naptárt, amiben minden egyes napon szerepelt legalább egy téma, ami a fiatalokat érinti, amiről az újság írhat. Erről naponta mindenki (újságírók, marketingesek és terjesztők is!) emlékeztetőt kapott.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az újságokban a fiataloknak elkülönített „sarok”, rovat a múlté. Aki a mai tizenéveseknél lapkiadóként sikeres akar lenni, annak óvakodnia kell a gettósítástól, és jó, ha multi platformos megoldásokkal operál. Az internet sem elég önmagában ahhoz, hogy a hírfogyasztás szokása a vérévé váljon a fiataloknak, bár az út ehhez a többség véleménye szerint az interneten át vezet.
Közös nagy tapasztalat az is, hogy az iskolákkal való együttműködés a kulcsa a sikeres olvasásra nevelésnek. Egy norvég kutatás szerint azoknál a lapoknál, amelyeket az oktatásban is használnak, nő az előfizetők száma. És ha már iskola: talán az sem meglepő, hogy az igazán sikeres stratégiák megmozgatják a fiatalokat, feladatokat adnak nekik. Részben ezzel magyarázható, hogy az önálló lapkészítésben mindig lelkesen vesznek részt a fiatalok.
A workshop résztvevőit leginkább a Hamburger Abendblatt kezdeményezése ragadta meg. Hamburg meghatározó napilapja az olvasókat és a helyi cégeket szólította meg, támogassák iskolai projektjüket, vegyenek Abendblatt előfizetést a középiskoláknak. Az akció nagy sikert aratott, így ma már minden hamburgi középiskola hozzájut a laphoz.
A workshopot vezető Havas Katalin főtitkár kiemelte, hogy a modellül szolgálható külföldi gyakorlatok egytől egyig azt mutatják, ezekkel a programokkal a kiadók „önérdeke” mellett közösségi érték is létrejön.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.