Megalakult az első barkácspiaci beszerzési társulás, az Ezermester Magyar Barkács Kft., amely a kisebb boltokat összefogva megpróbálja felvenni a küzdelmet a multinacionális cégekkel. A név a kilencvenes évek elején megszűnt az Ezermester és Úttörőbolt Vállalatot idézi, mégpedig oly módon, hogy az új társaság még a logót és a színeket is megszerezte a Magyar Szabványügyi Testülettől.
Ma már 16 lakásfelszerelés- és barkácsbolt fölött van Ezermester logó és mintegy negyven céggel folynak tárgyalások a csatlakozásról. Viszont a hosszú távú lehetőségek szinte korlátlanok, hiszen csupán a fővárosban és környékén körülbelül 200 lakásfelszerelési-, szerszám, markács üzlet működik, amelyek 1-3 bolttal rendelkező családi vállalkozások tulajdonában vannak. De országosan 8-9 ezer ilyen profilú üzlet van.
Az Ezermester afféle elődje az éppen négy éve indult osztrák franchise-hálózat, a 3e Handels und Dienstleistungs AG, amelyhez mára 15, egyenként 300-600 négyzetméteres Let''s do it bolt tartozik. Ehhez azonban átlagosan 30 millió forintos beruházás kell, emiatt lassú a hálózatbővítés. A 3e boltból viszont 39 üzlet van, ahhoz nem szükséges különösebb beruházás. A láncot működtető 3e Consulting Kft. manapság elsősorban esernyő szerepet játszik az üzletek fölött a beszállítók felé, mert - bár úgy látszik, a vásárlói kedv kezd visszatérni - az építőipari vevők nemigen fizetnek. A körbetartozási láncban áll valahol a kereskedők és a szerszámbeszállítók pénze.
Lehetséges, hogy a vásárlói kedv kezd visszatérni, de még korántsem közelíti meg a barkácspiac forgalma az elmúlt októberit. Érdekes azonban, hogy míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók úgy spórolnak, hogy az olcsóbb termékeket keresik, addig a magyarok kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből – állapítja meg a The Boston Consulting Group és a GfK Hungária közös elemzése.
Schlemmer Zoltán, a Praktiker értékesítési igazgatója elmondta, tapasztalataik szerint valóban igaz, hogy a magyar vásárló inkább nem vásárol és visszafogja költekezéseit, ennek hatásait a barkácspiacon is érezni lehet.
A Praktikernél ugyanakkor a festékek forgalmánál volt kisebb növekedés, ebből arra következtetnek, hogy az emberek komolyabb renoválásba (csempézés, tapétázás, stb.) már nem fogtak bele, de azért kifestették lakóházaikat, szobáikat. A válság ellenére is megvalósítja magyarországi beruházási tervét a Praktiker AG. A jövő év nyáron nyílik meg Esztergomban a jelenleg 19 áruházzal rendelkező barkácslánc következő egysége. A 7,2 millió eurós beruházás eredményeként felépülő, geotermikus hűtéssel és fűtéssel ellátott 6700 négyzetméteres áruházban hatvanan kapnak munkát.
Azóta, hogy április elején a német anyacég leváltotta az OBI Hungary Retail Kft. ügyvezető, beszerzési és értékesítési igazgatóját és helyükre külföldi szakembereket neveztek ki, a cég nemcsak hogy elzárkózik a sajtótól, de még a szokásos éves sajtótájékoztatóját sem tartotta meg. Pedig decemberben még azt nyilatkozta a 23 áruházal rendlekző lánc vezetője, hogy az idei tervekben három áruház létesítése szerepel, és Keszthelyen és Gyöngyösön már az engedélyeztetés fázisában jártak.
Jó ideje helyben jár a kilenc áruházból álló Bricostore-lánc, amely két éve nyitott utoljára áruházat Miskolcon - ahol egyébként már volt egy OBI és egy Praktiker. A cégnél napok alatt sem sikerült nyilatkozót találni, ám honlapjuk szerint az a céljuk, hogy 2012-re minden magyarországi, 25-35 ezer lakosú városban nyíljon Bricostore áruház.
A Bauhaus két évbe nyitotta két - egyenként 20 ezer négyzetméteres - óriás áruházát. Európa harmadik legnagyobb szakáruházlánca több mint 30 millió eurót fordított a piacra lépésre, és azt volt a terv, hogy tíz év alatt húsz áruházat nyit Magyarországon. Azóta azonban csend van, és a 2008-ra tervezett solymári egység jövőjéről sincs hír, az viszont jelzésértékű, hogy társaság nem adja le mérlegét a cégbíróságnak.
Jelentősen módosította idei hálózatbővítési tervét a 15 áruházból álló BauMax -lánc. Azt követően, hogy tavasszal Miskolcon és Csepelen nyílt egy-egy 11 ezer négyzetméteres barkácsáruház, a szintén erre az évre tervezett további négy áruház létesítését bizonytalan időre elhalasztották.
Patinás név
Patinás névhez nyúlt vissza az Ezermester Magyar Barkács Kft. Az Ezermester és Úttörőbolt Vállalat fogalom volt a szocializmusban – a cég a rendszerváltást követően szűnt meg. A „múltidézés” nem csak a névre vonatkozik – az Ezermester Magyar Barkács Kft. az állami vállalat egykori logóját és színeit is megszerezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.