BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Barkácspiaci összefogás

Beszerzési társulást hozott létre 16 hazai cég – A multik elleni küzdelemben erősítenének

Megalakult az első barkácspiaci beszerzési társulás, az Ezermester Magyar Barkács Kft., amely a kisebb boltokat összefogva megpróbálja felvenni a küzdelmet a multinacionális cégekkel. A név a kilencvenes évek elején megszűnt az Ezermester és Úttörőbolt Vállalatot idézi, mégpedig oly módon, hogy az új társaság még a logót és a színeket is megszerezte a Magyar Szabványügyi Testülettől.

Ma már 16 lakásfelszerelés- és barkácsbolt fölött van Ezermester logó és mintegy negyven céggel folynak tárgyalások a csatlakozásról. Viszont a hosszú távú lehetőségek szinte korlátlanok, hiszen csupán a fővárosban és környékén körülbelül 200 lakásfelszerelési-, szerszám, markács üzlet működik, amelyek 1-3 bolttal rendelkező családi vállalkozások tulajdonában vannak. De országosan 8-9 ezer ilyen profilú üzlet van.

Az Ezermester afféle elődje az éppen négy éve indult osztrák franchise-hálózat, a 3e Handels und Dienstleistungs AG, amelyhez mára 15, egyenként 300-600 négyzetméteres Let''s do it bolt tartozik. Ehhez azonban átlagosan 30 millió forintos beruházás kell, emiatt lassú a hálózatbővítés. A 3e boltból viszont 39 üzlet van, ahhoz nem szükséges különösebb beruházás. A láncot működtető 3e Consulting Kft. manapság elsősorban esernyő szerepet játszik az üzletek fölött a beszállítók felé, mert - bár úgy látszik, a vásárlói kedv kezd visszatérni - az építőipari vevők nemigen fizetnek. A körbetartozási láncban áll valahol a kereskedők és a szerszámbeszállítók pénze.

Lehetséges, hogy a vásárlói kedv kezd visszatérni, de még korántsem közelíti meg a barkácspiac forgalma az elmúlt októberit.  Érdekes azonban, hogy míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók úgy spórolnak, hogy az olcsóbb termékeket keresik, addig a magyarok kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből – állapítja meg a The Boston Consulting Group és a GfK Hungária közös elemzése.
Schlemmer Zoltán, a Praktiker értékesítési igazgatója elmondta, tapasztalataik szerint valóban igaz, hogy a magyar vásárló inkább nem vásárol és visszafogja költekezéseit, ennek hatásait a barkácspiacon is érezni lehet.

A Praktikernél ugyanakkor a festékek forgalmánál volt kisebb növekedés, ebből arra következtetnek, hogy az emberek komolyabb renoválásba (csempézés, tapétázás, stb.) már nem fogtak bele, de azért kifestették lakóházaikat, szobáikat. A válság ellenére is megvalósítja magyarországi beruházási tervét a Praktiker AG. A jövő év nyáron nyílik meg Esztergomban a jelenleg 19 áruházzal rendelkező barkácslánc következő egysége. A 7,2 millió eurós beruházás eredményeként felépülő, geotermikus hűtéssel és fűtéssel ellátott 6700 négyzetméteres áruházban hatvanan kapnak munkát.

Azóta, hogy április elején a német anyacég leváltotta az OBI Hungary Retail Kft. ügyvezető, beszerzési és értékesítési igazgatóját és helyükre külföldi szakembereket neveztek ki, a cég nemcsak hogy elzárkózik a sajtótól, de még a szokásos éves sajtótájékoztatóját sem tartotta meg. Pedig decemberben még azt nyilatkozta a 23 áruházal rendlekző lánc vezetője, hogy az idei tervekben három áruház létesítése szerepel, és Keszthelyen és Gyöngyösön már az engedélyeztetés fázisában jártak.
Jó ideje helyben jár a kilenc áruházból álló Bricostore-lánc, amely két éve nyitott utoljára áruházat Miskolcon - ahol egyébként már volt egy OBI és egy Praktiker. A cégnél napok alatt sem sikerült nyilatkozót találni, ám honlapjuk szerint az a céljuk, hogy 2012-re minden magyarországi, 25-35 ezer lakosú városban nyíljon Bricostore áruház.

A Bauhaus két évbe nyitotta két - egyenként 20 ezer négyzetméteres - óriás áruházát. Európa harmadik legnagyobb szakáruházlánca több mint 30 millió eurót fordított a piacra lépésre, és azt volt a terv, hogy tíz év alatt húsz áruházat nyit Magyarországon. Azóta azonban csend van, és a 2008-ra tervezett solymári egység jövőjéről sincs hír, az viszont jelzésértékű, hogy társaság nem adja le mérlegét a cégbíróságnak.
Jelentősen módosította idei hálózatbővítési tervét a 15 áruházból álló BauMax -lánc. Azt követően, hogy tavasszal Miskolcon és Csepelen nyílt egy-egy 11 ezer négyzetméteres barkácsáruház, a szintén erre az évre tervezett további négy áruház létesítését bizonytalan időre elhalasztották.

Patinás név

Patinás névhez nyúlt vissza az Ezermester Magyar Barkács Kft. Az Ezermester és Úttörőbolt Vállalat fogalom volt a szocializmusban – a cég a rendszerváltást követően szűnt meg. A „múltidézés” nem csak a névre vonatkozik – az Ezermester Magyar Barkács Kft. az állami vállalat egykori logóját és színeit is megszerezte.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.