Visszavonulásra kapott utasítást Andrási Miklós: a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának le kellene mondania cége valamennyi nyugat-dunántúli vonaláról - értesült a Népszabadság. Antali Károly közlekedési kormánybiztos levele szerint legalábbis lehetővé kell tennie, hogy a 607 kilométer vasútvonal bekebelezésére éhező Győr- Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. "haladéktalanul" megkapja a terjeszkedése tervezését segítő adatokat. A MÁV-nál a közlekedési miniszter állásfoglalására várnak.
Tizenkét vasútvonalon váltaná le 2010-ben a MÁV-ot a GYSEV. A magyar-osztrák társaság egyszerre venné át a Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyében kiszemelt vonalhálózatot, az ezt használó személyszállító vonatok üzemeltetését, valamint az itt dolgozó 1200 vasutast. Terjeszkedését a határ túloldalán, Burgenlandban és Kelet-Stájerországban is megéreznék: a GYSEV az osztrák állami vasút (ÖBB) öt - együttesen 183 kilométer hosszú - vonalát is szeretné megszerezni.
Jelenleg 288,5 kilométeres hálózata így 1078,6 kilométeresre növekedne. Új személyszállítási feladatai ellátásához meglévő járműparkját 25 Bz motorvonattal, 20 mellékkocsival és 95 személykocsival egészítené ki. Ezenfelül használt osztrák dízelmotorvonatokat állítana forgalomba, és jegykiadó automatákat vásárolna. Szerintük a Nyugat-Dunántúlon és Kelet-Ausztriában mindez hozzájárulna a közösségi közlekedés szerepének erősítéséhez, az utazási igényekhez illeszkedő szolgáltatások kialakításához.
A GYSEV listáján szereplő vonalak többségétől a MÁV nem szívesen válna meg. A Boba és Őriszentpéter közti 102,2 kilométertől például feltehetőleg azért nem, mert pályája újnak mondható, és villamosítása, biztosítóberendezéseinek cseréje folyamatban van. A Győrt Celldömölkkel összekötő 74,1 kilométer a Közlekedési Operatív Program (Közop) keretében az Európai Unió támogatásával felújítandó fejlesztések között szerepel. A Boba-Szombathely-Szombathely Rendező 55,9 kilométere pedig túl jó állapotban van ahhoz, hogy csak úgy lemondjanak róla.
A Porpác-Hegyeshalom-Rajka- Rajka országhatár vonalért szintén fájhat a MÁV-osok szíve, mert 111 kilométerének állapotát jónak tartják. Hasonló a helyzet a Szombathelyt Nagykanizsával összekötő 101,1 kilométer vasúti pályával is, ahol a szükségessé vált egyetlen nagyobb javítás Pácsa/Zalaszentmihály térségében már befejeződött.
A 16,9 kilométeres Murakeresztúr-Gyékényes vonal legfeljebb nemzetközi szerepe miatt lehet fontos. A Kőszeget Szombathellyel összekapcsoló vasútvonal 17,3 kilométerét viszont annak tudatában viheti el a GYSEV, hogy tervezett villamosítására költeni kellene.
A Zalaegerszeg-Rédics vonal 48,7 kilométerén jelenleg egyszerűsített közlekedés van érvényben: az állomásokon nincs személyzet, a vonatok továbbhaladásukhoz minden alkalommal rádión kérnek engedélyt. Ehelyett a GYSEV autóbuszokat állítana forgalomba. A Zalabér-Batyk-Zalaszentgrót vonal 5,9 kilométerén ugyanakkor már három éve szünetel a közlekedés.
Pápa és Csorna között szintén nem járnak a vonatok: a személyszállítási üzemszünetet a 36,4 kilométeres szakaszon még Kóka János minisztersége idején rendelték el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.