A finanszírozási feladatokkal kapcsolatban Székely Tamás kijelentette: a kórházakkal, szakmai szervezetekkel kötött megállapodás alapján visszaállítják a teljesítményvolument, biztosítják a többletforrást, illetve a három havi finanszírozási csúszást 2 hónapra csökkentik.
A teljesítményvolumen finanszírozási rendszere 2009. november 1-jével ismételten bevezetésre kerül. Ezt a járóbeteg-szakellátásra, az aktív fekvőbeteg-szakellátásra vonatkozóan éves szinten, illetve időarányosan az ellátási igények országos szezonális index szerinti változásának figyelembe vételével kell meghatározni. Ami a bázisteljesítményt illeti: a 2007. október 1-jétől 2008. szeptember 30-áig terjedő időszakra a szolgáltató által jelentett és elszámolható, a finanszírozási szabályok változásának teljesítményre gyakorolt hatásával korrigált teljesítmény mennyisége.
Ami a többletforrások biztosítását illeti: októberben: 4,5 milliárd forint, decemberben: 6 milliárd forint, az aktív fekvő és a járó kassza közötti elosztás az egyes előirányzatok közötti arányban történik. 2010 januárjában a 2009 novemberében teljesített teljesítmények kifizetésre kerülnek – hangsúlyozta Székely.
Kijelentette: a költségvetési törvényhez módosító indítvány benyújtása megtörtént, a GYME előirányzata 757 milliárd forintra nőtt, továbbá egyszeri októberi hóközi kifizetés szintén megtörtént a megállapodásnak megfelelően.
A járóbeteg-szakellátásra vonatkozó elosztás a júliusi teljesítményekből az EMAFT tartomány alapján a következő szakellátói kör preferálásával történik. Eszerint az önálló járóbeteg intézmények, amelyek minimálisan az alapszakmákkal és képalkotó diagnosztikával rendelkeznek, és a laboratóriumi ellátásokat saját maguk, vagy közreműködő igénybevételével végzik. A Kórházszövetség javaslatára a rendelkezésre állási idejük szakmánkénti 20 óra/ hétnél nagyobb, illetve az aktív fekvőbeteg ellátást nem végző, de krónikus fekvőbeteg és járóbeteg szakellátást végző szolgáltatók köre, amennyiben a fenti feltételeknek is.
Az EMAFT tartomány alapján a súlyponti kórházak, a 24 órás sürgősségi ellátást és a védett tevékenységet végzők 110%-os preferálásával történik. A korábbi megállapodásnak megfelelően megtörténik az átállás a 3 hónapos csúszásról a 2 havi csúszással történő elszámolásra.
Ami a szerkezeti átalakításokat, és indirekt struktúramódosításokat illeti, a szakminiszter kijelentette: az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételek módosítása szükséges. Az előírásoknak meg nem felelő szolgáltatók minimumot nem teljesítő egységeinek bezárása következik, ráadásul nincs ideiglenes működési engedély. A szaktárca visszajelzést vár a sebészeti szakterületről: hol, milyen műtétet, milyen keretek között lehet majd elvégezni.
Ami a szakdolgozói humánerőforrás szükségletet illeti, Székely kijelentette: a szakmai kollégiumok által a minimumfeltételekben megadott minimálisan szükséges orvos létszám országosan összességében jelenleg adott. A régiók és szolgáltatók esetében viszont előfordulhat létszámhiány bizonyos szakmák tekintetében. Külön-külön a szakmákat elemezve 4 szakma esetében jelentősebb az eltérés: ortopédia, traumatológia, általános csecsemő- és gyermekgyógyászat, pulmonológia - a minimumfeltétel tervezet több orvost igényel, mint amennyi jelenleg rendelkezésre áll.
Ami a kihasználatlan kapacitásokat illeti, most először érvényesül az a lehetőség, törvényi kötelezettség, amely rávilágít a kihasználatlan kapacitásokra. A szolgáltatóknak lehetősége nyílik arra, hogy megfelelő kontroll mellett (RET, ÁNTSZ) a kapacitásaikat az igényekhez alakítsák; ez néhány szolgáltatónál jelentős szerkezeti átalakítást eredményez.
A feladatokkal kapcsolatban a szakminiszter kijelentette: az OEP felülvizsgál, javaslatot készít, valamint a kihasználtság megállapításának alapja, hogy egy szervezeti egység kihasználtsága miként viszonyul az adott ellátási forma és szakma országos átlagához.
Jó döntés az adott terület és a helyi körülmények ismeretében hozható csak, aminek a RET és a regionális ÁNTSZ-ek vannak birtokában, nem az OEP. Ezért a javaslat nem kötelező érvényű. Azt a RET és az ÁNTSZ is felülbírálhatja, az OEP segít, rendelkezésre bocsátja a szükséges információkat, de a RET véleményez és az ÁNTSZ dönt (pl. tartós kihasználatlanság megállapítása jogszabály szerint).
Eszerint, egy szolgáltatónál több azonos szakmájú szervezeti egység esetében az adatok összevonhatóak, de az eredményben nincsen eltérés. Kiindulási alap az elszámolt teljesítmény.
Székely összegzésképp elmondta: ha ennek a megállapodásnak a keretén belül maradnak, a struktúra jobb lesz, átláthatóbb finanszírozással együtt, létrejöhet a modern egészségügy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.