Épp, hogy véget ért a Forma-1 legutóbbi idénye, máris meglepő hír látott napvilágot: van olyan autógyár, amely lát fantáziát a sorozat egyik csapatának támogatásában. Ez azért is örvendetes hír, mert az elmúlt egy évben inkább a többé-kevésbé sikerese csapatok kilépésétől volt hangos a sajtó.
Japánban léptek először
Közel egy éve, december elején a nagy múltú japán autógyár, a Honda jelentette be, hogy kiszáll a Forma-1-ből. Akkor a társaság vezérigazgatója, Fukui Takeo azzal magyarázta az autósportot sokkoló döntést, hogy a gazdasági válság olyannyira megrendítette a vállalatot, hogy kénytelenek azonnali hatállyal otthagyni a sorozatot.
"A Honda elsődleges célja, hogy megvédje fő tevékenységét, és biztosítsa annak jövőjét a bizonytalan gazdasági viszonyok között is" – magyarázta a bejelentést a vezérigazgató. A döntés ésszerűsége mellett azzal érvelt, hogy a Honda gyors és flexibilis döntést hozott annak érdekében, hogy elhárítsa a váratlan gyengülést, amely az üzleti életben bekövetkezett. A vezető szerint ezért döntöttek úgy, hogy felhagynak a Forma-1-es szerepléssel. Fukui azt azonban hozzátette: nagyon nehéz volt meghozni a döntést, mivel már száz százalékig gyári csapatként szerepeltek a sorozatban, 2006-ban pedig futamgyőzelmet is ünnepelhettek, nem beszélve arról, hogy a szurkolók az egész világon odaadóan támogatták a csapatot.
Nyár közepén a bajorok sokkoltak
Július végén a német BMW csapat vezetősége jelentette be, hogy az év végével elhagyják a Forma-1-et. A bejelentés hátterében a pénzügyi megfontolások mellett az idei évre eltervezett eredmények elmaradása is szerepet játszott. Norbert Reithofer akkor a következőkkel magyarázta a lépést: "A prémium kategória napjainkban egyre inkább a hosszú távú fenntarthatósággal és a környezetbarát technológiákkal jelent egyet. Mi ebben szeretnénk élenjárók, lenni. Ennek szellemében az összes projektünket megvizsgáltuk. A Forma-1-et ezen túl nem tudjuk azonosítani legfőbb elképzeléseinkkel.”
A BMW vezetésének döntése csupán a Forma-1-es szereplést érintette: a távozás után a motorsport több területén is képviselteti még magát az autógyár. Ennek értelmében 2010-től is részt vesznek a különböző túraautó-kategóriákban, de a formaautós utánpótlás szériát, a Forma BMW-t is tovább üzemeltetik.
Nyolc év győzelem nélkül
A sort a Toyota zárta november elején. A japán gyár igazgatótanácsa a társaság nehéz gazdasági helyzetére hivatkozva hozta meg a döntést. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az egyik legnagyobb költségvetésű csapat nyolc évig versenyzett, azonban az eltelt időszak alatt kiemelkedő eredményt nem produkált, 140 versenyen mindössze 13 dobogós helyezést értek el. Ilyen produkció után nem volt meglepő, hogy a Toyota vezetősége nem tartja fenn tovább a csapatot, és a fékevesztett költekezésre immár nemet mond.
Régi-új játékos, hosszú távú tervekkel
Ami hetek óta találgatások tárgya volt, tegnapra valósággá vált: a Daimler elnöke, Dieter Zetsche tegnap bejelentése szerint a Mercedes jövőre saját, gyári csapattal áll rajthoz a Forma–1-ben, miután jelentős tulajdonrészt szerzett a Brawn GP csapatban. A stuttgarti autógyár Aabar Investment segítségével 75,1 százalékos – 45,1 százalék a Daimler, 30 százalék az Abu-Dhabi székhelyű társaság tulajdona lesz - részesedésre tesz szert a brit istállóban, amelyet eddig motorokkal látott el, és amely Jenson Button révén a pilóták vb-pontversenyében is győzött.
Az új csapat neve Mercedes Grand Prix lesz, melynek főnöke az idén saját csapatát diadalra vezető Ross Brawn lesz, a pilóták neve egyelőre nem ismert. A Mercedes 2011-ig megválik 40 százalékos tulajdonrészétől a McLarennél, ám 2015-ig továbbra is szállít motorokat woking-i csapatnak. A kivásárlással 1955 óta első alkalommal láthatunk majd teljes egészében Mercedes-csapatot a Formula–1-ben.
A Daimeler vezetősége bizakodó az akvizíció jövőjét illetően. Dieter Zetsche magyarázata szerint a Forma-1-es jelenlét a legjobb módja egy olyan márka további népszerűsítésének, mint a Mercedes. A Forma-1 olyan erős ismertséggel rendelkezik, és olyan népszerű sportág, melyhez semmi sem mérhető a motorsport világában – magyarázza a vakmerőnek tűnő lépést. A Mercedes több lábon állt eddig is a száguldó cirkuszban, sőt jövőre a saját és a McLaren-csapat mellett jövőre egészen biztosan a Force Indiának is szállít motorokat. A Red Bull együttműködés jövője még nem tisztázott a hírek szerint.
Világgazdaság Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.