BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tb "ura" a járvány kezelésének

Az esetleges tömeges influenzajárvány az év utolsó két hónapjában megnövelheti az antibiotikumok forgalmát. Ám az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) gyógyszerkiadása közel sem nőne meg olyan mértékben, mint az korábban történt volna – mondta a Világgazdaságnak Molnár Márk, az OEP ártámogatási főosztályának vezetője.

Ennek oka, hogy ezeknek a készítményeknek az árához ma már csak 25 százalékos tb-támogatás jár. Ugyanilyen mértékű a térítés ellenében kiváltott influenza elleni védőoltás árának támogatása, így emiatt sem kalkulálnak nagyobb pénzkiáramlással.

A főosztályvezető elmondta azt is: mivel a gyógyszerfelhasználás, illetve a tb-támogatás patikai átutalása között – szerződéstől függően – kettő-négy hét az átfutási idő, egy most kirobbanó járvány hatását csak decemberben érezné meg a biztosító. Ha erre sor kerülne, úgy a prognosztizált 10-15 milliárd forintos megtakarításra nem számíthatnának.

Megtudtuk azt is, hogy az elmúlt években végrehajtott takarékossági intézkedések – a támogatás csökkentése, a generikus szerek preferálása, az árlicit meghirdetése a cégek között – eredményeként sikerült a korábban rendre túlköltött gyógyszerkasszát kordában tartani.

Az idei 300 milliárd forintos előirányzaton felül 40 milliárdos befizetésre számítanak a gyógyszercégektől a forgalmuk alapján kivetett 12 százalékos különadóból. Eddig ez utóbbiból 30 milliárd folyt be.

Ebből a 340 milliárdból az év első tíz hónapjában – éves alapon számolva – 329 milliárdot fizetett ki a biztosító az orvosságok árának támogatására.
A takarékoskodásban nagy szerepet játszik, hogy a tb immár egy éve nem fogadott be valódi innovatív orvosságot a támogatott körbe. Ezt a gyógyszercégek azért is kifogásolják, mert készítményeik átmentek a szigorú orvosszakmai és költséghatékonysági szűrőkön, s előszerződést is kötött velük a biztosító.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.