BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ha karácsony, akkor hipermarket – Egyre kevesebbet költünk

Évről-évre egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból.

Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban, legalábbis ezt támasztják alá az elmúlt három év adatai. Míg 2006-ban 25 százalékkal költöttünk többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban pedig csupán 16 százalék. A decemberi szezon elmúlt években megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében kirobbanó gazdasági világválság – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérésének adataiból.

Ha karácsonyi nagybevásárlás, akkor hipermarket. Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb árakat kínáló hipermarketek. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak nő a jelentősége leginkább a decemberi szezonban. A tavalyi évben a hipermarketek mellett a drogériáknak sikerült még kiemelkedő forgalomnövekedést elérniük a karácsonyi szezonban.

A ruházati termékek esetében kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökken. Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008 utolsó két hónapjában – az első válság által érintett időszakban – azonban már csak 30 százalék volt ez a többletforgalom.

Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében. Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre jellemező kéthavi átlaghoz képest, és ez 2008-ban tovább növekedett. A sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: 50 százalékkal többet költenek a háztartások erre a kategóriára karácsonykor.

A karácsonyi szezon általában kiemelkedő szokott lenni a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései alapján elmondható, hogy 2008 szeptemberétől kezdve, a globális gazdasági válság kirobbanását követően óvatosabbak lettek a fogyasztók, amelynek következtében az év végi klasszikus karácsonyi időszak nem érte el még a 2007-es forgalmat sem a tartós fogyasztási cikkek piacán. Ebben az évben minden terület (szórakoztató elektronikai- és fotótermékek, háztartási kis- és nagygépek, IT piac) csökkent 2008-hoz képest, amely valószínűleg érinteni fogja az idei karácsonyi időszakot is. A kereslet biztosan fellendül, a kérdés csak az, hogy a már most futó reklám kampányok mekkora növekedést eredményeznek majd az év végére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.