Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban, legalábbis ezt támasztják alá az elmúlt három év adatai. Míg 2006-ban 25 százalékkal költöttünk többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban pedig csupán 16 százalék. A decemberi szezon elmúlt években megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében kirobbanó gazdasági világválság – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérésének adataiból.
Ha karácsonyi nagybevásárlás, akkor hipermarket. Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb árakat kínáló hipermarketek. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak nő a jelentősége leginkább a decemberi szezonban. A tavalyi évben a hipermarketek mellett a drogériáknak sikerült még kiemelkedő forgalomnövekedést elérniük a karácsonyi szezonban.
A ruházati termékek esetében kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökken. Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008 utolsó két hónapjában – az első válság által érintett időszakban – azonban már csak 30 százalék volt ez a többletforgalom.
Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében. Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre jellemező kéthavi átlaghoz képest, és ez 2008-ban tovább növekedett. A sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: 50 százalékkal többet költenek a háztartások erre a kategóriára karácsonykor.
A karácsonyi szezon általában kiemelkedő szokott lenni a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései alapján elmondható, hogy 2008 szeptemberétől kezdve, a globális gazdasági válság kirobbanását követően óvatosabbak lettek a fogyasztók, amelynek következtében az év végi klasszikus karácsonyi időszak nem érte el még a 2007-es forgalmat sem a tartós fogyasztási cikkek piacán. Ebben az évben minden terület (szórakoztató elektronikai- és fotótermékek, háztartási kis- és nagygépek, IT piac) csökkent 2008-hoz képest, amely valószínűleg érinteni fogja az idei karácsonyi időszakot is. A kereslet biztosan fellendül, a kérdés csak az, hogy a már most futó reklám kampányok mekkora növekedést eredményeznek majd az év végére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.