Mint ahogyan arról már korábban a Világgazdaság Online is beszámolt, januártól a közlekedési tárca felfüggeszti a személyszállítást 33 vasúti vonalon. Az intézkedés annak a nyáron meglebegtetett megtakarítási csomagnak a része, amellyel jövőre a kormány 40 milliárd forinttal csökkentené a közösségi közlekedésre fordított költségvetési kiadásokat a MÁV pazarló szervezetének átalakításával és a vasúti valamint az autóbuszos személyszállítás párhuzamosságainak kigyomlálásával.
Októberben azonban, amikor Hónig Péter közlekedési miniszter bejelentette a konkrétabb átalakítási terveket, kiderült: jövőre csak a párhuzamosságok megszüntetésével foglalkozik a kormány, ami elsősorban az említett vonalbezárásokat fogja jelenteni, a MÁV vízfejének lecsapolását inkább nem erőlteti, pedig ez elvileg megelőzte volna a vonalbezárásokat - írta összeállításában a Hírszerző.
A közlekedési miniszter nyilatkozataiból kiderült az is, hogy a 40 milliárdos megtakarítás tulajdonképpen csak 2,5 milliárdos vagy 8 milliárdos várt költségcsökkenést jelent majd a MÁV-nál. Mellesleg a reformhoz a MÁV-nak egy 48 milliárdos hitelt kell majd felvennie.
A tervezett megtakarítás fennmaradó részét az a MÁV Cargo értékesítésére kötött előnytelen szerződés fogja meghiúsítani, melyben a MÁV vállalta, hogy üzemképes állapotban tartja az egész vasúti hálózatot, hogy a Cargo teherszállítása zavartalanul működhessen. Ez azt jelenti, hogy a személyszállítás felfüggesztése ellenére a bezárt vonalakon is fenn kell tartani a pályát, ellenkező esetben a Cargo beperelheti a MÁV-ot szerződésszegésért.
Amellett viszont, hogy nem lesz megtakarítás, a költségeket még növelni is fogja az őrzés költsége és a lopáskár, ugyanúgy mint 2007-ben. Ráadásul a bezárásra ítélt vonalakon a MÁV Start pályahasználati díjat fizet a MÁV-nak, amit a MÁV eddig nagyrészt a fővonalak fenntartására és üzemeltetésére fordított, a mellékvonalakra pedig alig költött.
A 33 vonal bezárásával a MÁV Start tehermentesül a pályahasználati díj ezen részétől, viszont a MÁV elesik a mintegy 1000 kilométer után járó bevételtől, és mivel a kieső összeget továbbra is a fővonalak fenntartására kell majd fordítania, végül a költségvetésnek nyújtja majd be a számlát. A kiseső bevételeket a MÁV-nak részben a pályahasználati díjak emelésével kell majd kompenzálnia, azonban valószínűleg nem fedezheti az egészet ebből, ugyanis Magyarország pályahasználati díjai már most magasabbak, mint például Ausztriáé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.