BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Semmit sem nyerünk a vonalbezárásokkal

A kormány jövő évtől 33 vasúti vonalon felfüggesztené a személyszállítást, azonban az illetékesek nyilatkozataiból nem derül ki, pontosan mekkora megtakarítása és haszna származna az országnak a több ezer embert érintő intézkedésből. Mivel a közlekedési tárca nem válaszolt ezirányú érdeklődésünkre, magunk mentünk utána az ügynek. Azt találtuk, hogy egy forintot sem nyerünk a vonalbezárásokkal, sőt többletköltségekre is számíthatunk. Ezek pedig végül a költségvetés kiadásait fogják növelni.

Mint ahogyan arról már korábban a Világgazdaság Online is beszámolt, januártól a közlekedési tárca felfüggeszti a személyszállítást 33 vasúti vonalon. Az intézkedés annak a nyáron meglebegtetett megtakarítási csomagnak a része, amellyel jövőre a kormány 40 milliárd forinttal csökkentené a közösségi közlekedésre fordított költségvetési kiadásokat a MÁV pazarló szervezetének átalakításával és a vasúti valamint az autóbuszos személyszállítás párhuzamosságainak kigyomlálásával.

Októberben azonban, amikor Hónig Péter közlekedési miniszter bejelentette a konkrétabb átalakítási terveket, kiderült: jövőre csak a párhuzamosságok megszüntetésével foglalkozik a kormány, ami elsősorban az említett vonalbezárásokat fogja jelenteni, a MÁV vízfejének lecsapolását inkább nem erőlteti, pedig ez elvileg megelőzte volna a vonalbezárásokat - írta összeállításában a Hírszerző.

A közlekedési miniszter nyilatkozataiból kiderült az is, hogy a 40 milliárdos megtakarítás tulajdonképpen csak 2,5 milliárdos vagy 8 milliárdos várt költségcsökkenést jelent majd a MÁV-nál. Mellesleg a reformhoz a MÁV-nak egy 48 milliárdos hitelt kell majd felvennie. 

A tervezett megtakarítás fennmaradó részét az a MÁV Cargo értékesítésére kötött előnytelen szerződés fogja meghiúsítani, melyben a MÁV vállalta, hogy üzemképes állapotban tartja az egész vasúti hálózatot, hogy a Cargo teherszállítása zavartalanul működhessen. Ez azt jelenti, hogy a személyszállítás felfüggesztése ellenére a bezárt vonalakon is fenn kell tartani a pályát, ellenkező esetben a Cargo beperelheti a MÁV-ot szerződésszegésért.

Amellett viszont, hogy nem lesz megtakarítás, a költségeket még növelni is fogja az őrzés költsége és a lopáskár, ugyanúgy mint 2007-ben. Ráadásul a bezárásra ítélt vonalakon a MÁV Start pályahasználati díjat fizet a MÁV-nak, amit a MÁV eddig nagyrészt a fővonalak fenntartására és üzemeltetésére fordított, a mellékvonalakra pedig alig költött.

A 33 vonal bezárásával a MÁV Start tehermentesül a pályahasználati díj ezen részétől, viszont a MÁV elesik a mintegy 1000 kilométer után járó bevételtől, és mivel a kieső összeget továbbra is a fővonalak fenntartására kell majd fordítania, végül a költségvetésnek nyújtja majd be a számlát. A kiseső bevételeket a MÁV-nak részben a pályahasználati díjak emelésével kell majd kompenzálnia, azonban valószínűleg nem fedezheti az egészet ebből, ugyanis Magyarország pályahasználati díjai már most magasabbak, mint például Ausztriáé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.