BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre népszerűbb az afrikai harcsa

Az országon belül vannak ugyan eltérések, ám általánosságban elmondható, a válság nem annyira éreztette hatását a halágazatban – mondta el a Világgazdaság érdeklődésére a Magyar Haltermelők Országos Szövetségének és Terméktanácsának ügyvezető elnöke.

Orosz Sándortól megtudtuk: az egy főre jutó éves halfogyasztás 1997 óta 2,7-ről 4,2 kilogrammra nőtt – hazánk még így is sereghajtó a 17 kilós átlagfogyasztást produkáló Európában –, és a termelők azt remélik, a jövő évtized közepére eléri a hat kilót. Az ügyvezető elnök szerint a növekedés az egészséges étkezés terjedéséhez és a hallal kapcsolatos marketingnek köszönhető.

A növekedés tényét megerősítette a legnagyobb hazai halfeldolgozó kapacitással rendelkező Balatoni Halászati Zrt. elnök-vezérigazgatója is. Hegedűs Gyula azonban inkább a fogyasztók növekvő árérzékenységével magyarázza a növekvő keresletet. Az elsősorban ponttyal és busával foglalkozó cég eladásainak 40 százalékát realizálja a karácsonyi időszakban, míg termékei 20 százalékát húsvét környékén.

A karácsony uralma az ágazat egészéről is elmondható: a 22-24 ezer tonnás hazai haltermelés közel egyharmada ilyenkor talál vevőre. Ami a hazai piacot illeti, Orosz Sándor pozitívumként az afrikai harcsa iránti növekvő keresletet említette. Mint elmondta, egy évtized alatt a második legnépszerűbb fajtává vált az itthon, intenzív körülmények között tenyésztett hal.

A tendenciák ugyanakkor azt mutatják, éves szinten mintegy nyolc százalékkal csökken az élő étkezési ponty eladása. Erre részben magyarázat, hogy a kereskedelmi láncok maguk darabolják, készítik elő a halat – a feldolgozókhoz képest jóval enyhébb higiéniai feltételekkel – emelte ki Orosz Sándor.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.