BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

GVH-áldás a Hungarokombi feletti Rail Cargo irányításra

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezi, hogy az Ökombi GmbH a MÁV Cargo Zrt.-vel közösen közvetlen – és ezen keresztül a Rail Cargo Austria AG egyedüli közvetett – irányítást szerezzen a Hungarokombi Kombinált Fuvarozást Szervező Kft. felett.

Az Ökombi GmbH 2009. április 7-én szerződést kötött a Hungarokombi Kft. üzletrészei 18,78 százalékának megvásárlására. Az Ökombi jelezte továbbá, hogy Rail Cargo Austria AG/MÁV Cargo Zrt. „meg kívánja szerezni” a Hungarokombinak a szavazati jogok 13 százalékára jogosító saját üzletrészét is.

Az Ökombi a Rail Cargo Austria AG (RCA) által irányított vállalkozás-csoport tagja. Az RCA-csoport teljeskörű szállítás és logisztikai szolgáltatásokat nyújt Európa egész területén. Ezen belül az Ökombi közút-vasút kísért kombinált (ún. ROLA) szállítmányozási szolgáltatást is végez.

A Hungarokombi üzletrészei jelenleg 25,28 százalékban az Ökombi, 14,45 százalékban pedig a szintén az RCA-csoporthoz tartozó MÁV Cargo Zrt. tulajdonában vannak. A Hungarokombi kizárólagos tevékenysége a ROLA forgalomszervezés.

A ROLA a német Rollende Landstrasse (magyarul: gördülő országút) kifejezés rövidítése. A ROLA forgalom során a kamion egy rámpa segítségével hajt fel a speciális alacsony felépítésű vasúti vagonra, majd a vasúti célállomástól ismét közúton folytatja útját. A ROLA-szolgáltatás igénybevétele érezhetően drágább, mintha a kamion az egész utat közúton tenné meg. A ROLA-szolgáltatás szükségessége ezért csupán abból adódik, hogy egyes országok (köztük Magyarország is) a közúti forgalom csökkentése érdekében csak előre meghatározott darabszámú kamiont engednek be területükre adott másik országból. Ezen ún. közúti engedélykontingenseket évente kétoldalú szerződésekben határozzák meg. Mindez Magyarország Európai Unióhoz (EU) történő csatlakozását követően kizárólag a nem EU-tagállamok tekintetében érvényes, az EU határain belül történő árumozgás ugyanis nem korlátozható.

Magyarország területén ROLA-szolgáltatás Szeged és az ausztriai Wells között működik, melynek szervezésével kizárólag az Ökombi és a Hungarokombi foglalkozik. Bulgária és Románia 2007. évi EU-csatlakozását követően jelentősen csökkent a Szeged-Wells közötti ROLA forgalom, mert azt kizárólag az elsősorban Törökországból (kisebb részben Szerbiából és Montenegróból) érkező – az engedélykontingensből nem részesülő – kamionok kényszerültek igénybe venni. Ezen országok esetében azonban a nyugat-európai célállomások számos más útvonalon és szállítási móddal elérhetőek.

A versenytörvény szerint a GVH nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon.
Az összefonódásban résztvevő két vállalkozás-csoport egy-egy tagja (az Ökombi és a Hungarokombi) ugyanazon vasútvonalon (Szeged-Wells) végez ROLA szervezési szolgáltatást. Így az összefonódás következtében a fenti viszonylatban az RCA-csoport a ROLA-szervezés tekintetében 100 százalékos részesedésre tenne szert. Lényeges körülmény ugyanakkor, hogy az EU-n belüli fuvarozók korlátozás nélkül igénybe vehetik a Magyarországon történő áthaladáshoz az érezhetően olcsóbb közúti szállítást. A fenti fuvarozókhoz képest pedig csekély és csökkenő arányú azon fuvarozók számára, amelyek Magyarországon csak a ROLA szolgáltatás igénybevételével juthatnának át, számos más lehetőség kínálkozik. Mindezek miatt a GVH szerint kizárható, hogy az RCA-csoport gazdasági erőfölényes helyzetbe kerüljön. Erre való tekintettel a versenyhatóság az összefonódást engedélyezte.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.