BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Karácsony=össznépi pazarlás

Az ünnepek előtt sokkal többet költünk el ajándékokra, mint amennyit a megvásárolt tárgyak valójában érnek szeretteinknek. Ezért az ajándékozási hisztéria nem más, mint össznépi pazarlás - ezzel a megállapítással sokkolta a karácsonyi lázban égő amerikaiakat a Pennsylvaniai Egyetem egyik közgazdászprofesszora.

Joel Waldfogel már a kilencvenes években több ilyen tárgyú cikket jelentetett meg, most azonban egész könyvet szentelt a karácsonyi ajándékozás elleni "keresztes hadjáratnak". A dolgot kissé abszurddá teszi azonban, hogy a Scroogenomics - Why You Shouldn''t Buy Presents for the Holidays, azaz Zsugoriságtan - miért ne vásároljunk ajándékokat az ünnepekre című kötetet kiadója, a Princeton University Press az ideális karácsonyi ajándékként reklámozza.

Waldfogel első, 1993-as felmérésében azt vizsgálta, mennyit lennének hajlandóak kiadni a diákjai azokért a könyvekért, ruhákért és különböző technikai eszközökért, amelyeket szüleiktől, rokonaiktól, barátaiktól karácsonyra kaptak. Az eredmény: 100 dollár értékű ajándék mindössze 70-90 dollárt ért a szemükben.

Ez makrogazdasági szinten 10-30 százalékos veszteséget jelent - állapította meg a közgazdász, hozzátéve, hogy nagyjából ekkora veszteséget okozna az is, ha a kormányok pénz helyett természetbeni szociális juttatásokat adnának a rászorulóknak. A tét óriási, hiszen az amerikaiak évente nagyjából 66 milliárd dollárt költenek karácsonyi ajándékozásra, és ha hihetünk Waldfogel adatainak, akkor ebből nagyjából 12 milliárd felesleges kidobás. A fejlett országokban összesen 25 milliárd dollárra rúghat a decemberi ajándékozási láz miatti veszteség.

Sokan igyekeztek azóta cáfolni Waldfogel eredményeit. Sara Solnick és David Hemenway például közgazdászhallgatók helyett "az utca emberét" kérdezte meg az ajándékok értékéről, és arra jutott, hogy veszteség helyett éppen hogy jelentős hasznot eredményez az, ha szeretteinktől kapunk bizonyos tárgyakat. John List és Jason Shrogen később "hazai terepen" is megpróbálta legyőzni Waldfogelt. Közvetlenül az ünnepek után felajánlották diákjaiknak, hogy megvásárolják tőlük a frissen kapott ajándékokat, amelyek ára a "licitálás" eredményeként 21-35 százalékkal haladta meg az eredetileg kiadott összegeket.

Mindez persze nem győzte meg Waldfogelt. Legfontosabb adui azok a - 2002 óta több országban is elvégzett - felmérések voltak, amelyek szerint ha magunk költünk el egységnyi összeget, akkor az átlagosan 18 százalékkal nagyobb elégedettséget okoz, mint a megfelelő értékű ajándék.

Sok függ persze attól is, kitől jön a meglepetés: a házastársak és más szűk családtagok esetében alig van "jóléti veszteség", viszont a távoli rokonoktól már nagyon csekély valószínűséggel kapunk olyasmit, amit értékelünk. A Scroogenomics ebből kiindulva azt tanácsolja, hogy ha nincsen bombabiztos tippünk az ajándékot illetően, akkor - a szokásokra fittyet hányva - inkább adjunk karácsonyra készpénzt vagy vásárlási utalványt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.