Az ÁAK Zrt. értékesítési adatai szerint továbbra is kevesebb e-matricát vásárolnak az úthasználók, mint egy évvel korábban. Bár a negyedéves és a féléves mutatószámokhoz képest a csökkenés üteme kissé mérséklődött, 2009 első tizenegy hónapjában, az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy egy százalékkal kevesebb úthasználati jogosultságot szereztek be, ami három százalékos bevétel-visszaesést eredményezett. Így a 2008-as nettó 40,9 milliárd forinttal szemben az idén csak közel 38,9 milliárd forintot ért el.
A legszembetűnőbb csökkenés a havi és a teherautók számára érvényes egy napos e-matricák forgalmában tapasztalható: az elsőből hat, míg a másodikból három százalékkal fogyott kevesebb az év első 11 hónapjában. A felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladott darabszámánál stagnálás, ugyanakkor a négy napos változatnál egy százalékos emelkedés volt.
Kategóriánként vizsgálva az adatokat, kiderül, hogy a teherautókra érvényes D2-ből két, a D4-ből pedig négy százalékkal fogyott kevesebb. Ezzel ellentétben a szintén teherautókra érvényes D3-ból 10, míg a személyautókra érvényes D1-es e-matricákból egy százalékkal vásároltak többet az úthasználók. A D3-as kategóriában tapasztalható jelentős forgalomnövekedés mögött valószínűleg az áll, hogy az eddig D4-es kategóriába tartozó (12 tonna feletti) teherautókkal fuvaroztató cégek gazdaságossági megfontolásokból részben D3-as járművekre álltak át (7,5 és 12 tonna között).
Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest. Az úthálózaton az első 11 hónapban az átlagos csökkenés három százalék körüli volt, de az egyes pályaszakaszok ettől eltérő mértéket mutatnak. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán figyelhető meg, amelyen 2009. január–november között átlagosan 7-9 százalékkal közlekedett kevesebb jármű, mint az előző esztendő hasonló időszakában. Szintén csökkent az M7-es autópálya Budapest – Székesfehérvár szakaszának forgalma, (mértéke megközelítőleg hat százalék), míg az M3-as autópályára általában csak minimális mértékű volt a visszaesés.
Ezzel szemben az újonnan átadott pályaszakaszok térségében jelentős forgalomnövekedés mutatkozik: az M7-es autópálya 206-232 kilométer szelvényei között és az M70-es autóúton közel másfélszeresére, az M0-sa utóút 30-41 kilométer szelvényei között pedig duplájára növekedett a forgalom a 2008-as adatokhoz képest. Az M0-s déli szektorán idén a tavalyi esztendő első felével összehasonlítva közel azonos számú jármű közlekedett. Az autóút tavaly őszén átadott keleti és északi szektoránál ugyan összehasonlításra nincs lehetőség, de a napi közel 40 ezer jármű forgalom igazolja a szakemberek előzetes várakozását.
A téli időjárás beköszöntével az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről egyrészt az ország egész területéről helyi tarifával hívható kék-számon (06/40/40-50-60), másrészt az éjjel nappal rendelkezésre álló diszpécserszolgálattól lehet információkat szerezni. Ezen kívül az autópályákon telepített VJT kijelzők, a világhálón elérhető autópályás weboldal (www.autopalya.hu) és a 2006-ban elindított SMS alapú információszolgáltatás segítenek a tájékozódásban. Ez utóbbin keresztül az utazók mobiltelefonjuk használatával, egy alapdíjas SMS áráért juthatnak aktuális forgalmi adatokhoz az ÁAK Zrt. kezelésében lévő autópályákkal kapcsolatban. A szolgáltatás által jelenleg az M0, M1, M3, M30, M35 és M7 autópályákról lehet közlekedési információkat kapni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.