A fedezetkezelésről szóló kormányrendelettel kapcsolatban az ÉVOSZ-nak - de más szervezeteknek is - számos jogi, szakmai kifogása volt és van. Ezeket a jogalkotónak tételesen megküldték. Az egyik az, hogy a fővállalkozót olyan viszonyba kényszeríti, amely kívül áll az ő szerződéses kapcsolatán.
A fővállalkozó a saját alvállalkozójával szerződik, de az alvállalkozó alvállalkozója, és a lánc további szemei már függetlenek a fővállalkozótól. Mégis a fővállalkozónak kell begyűjtenie a teljes lánctól a kifizetés igazolását, a végszámlát ugyan is csak ennek birtokában nyújthatja be. Mi van akkor, ha egy al-alvállalkozó megtagadja a kifizetését elismerő nyilatkozatot? - tette fel a kérdést az elnök. A fővállalkozónak ugyanis nincs eszköze a vele szerződéses kapcsolatban nem álló vállalkozóval szemben fellépni.
A megrendelők csodafegyvere a feltétlen bankgarancia. Egy nagyobb munkánál több százmillió forintra szól a garancia, amelyet a munka végeztekor teljesen jogszerűen, ám minden valós indok nélkül - vagy éppen mondva csinált indokkal - lehív a megrendelő. Ezután a munkát elvégző cég szaladhat a bíróságra, ahol néhány év múlva igazat is adnak neki. Viszont a bankgaranciát lehívó projekt cég addigra kiüresedve várja a végrehajtót. Vagyis egy szabályos jogi eszköz a jogtalanság eszközévé válik.
A gyors bírósági eljárás, a büntethetőség megteremtése az ilyen esetekre inkább előre vinné a lánctartozások felszámolását, mint a fedezetkezelő mostani szabályai - tette hozzá Tolnay Tibor.
Az árak sem hagyhatók figyelmen kívül, ha a lánctartozás kerül szóba. Aki a négymilliárd forintba kerülő munkát elvállalja három és fél milliárdért, előre tudja, hogy nem fogja maradéktalanul kifizetni az alvállalkozóit. A fedezetkezelő mit tesz akkor, ha neki kell a kisebb összegből kifizetni a többet? Erre nincs jogszabály. Az így gondolkodó fővállalkozó ma azzal intézi el az ügyet, hogy felajánl egy kisebb összeget az alvállalkozójának, aki a veszett fejsze nyele elv alapján elfogadja, mert még így is több pénzhez jut, mint amire egy több éves pereskedés végén számíthat.
Az árak miatt kell gyakran áttervezni az épületeket. Miután a rendelkezésre álló összegből nem lehet felépíteni, a közbeszerzés eredménytelen lesz, és megkezdődik a lefaragás, hogy a létesítmény bele férjen a keretbe. Ha a projektet jóváhagyta az unió, akkor külön gond, hogy kevesebb tartalom kerül annyiba, mint amennyit eredetileg a többre kalkuláltak.
Az építőipar másik problémája a fekete, illetve szürke foglalkoztatás, aminek újra csak köze van az árakhoz. A valós kereset valamennyi közterhe nem fér bele a vállalási árba, ezért lesznek vállalkozók azok, akiknek amúgy alkalmazottaknak kellene lenniük. A mai magyar építőipari piacon 27 olyan cég található, amely többet foglalkoztat 250 főnél, az ennél kisebb vállalkozások száma viszont közelít a százezerhez. A pénzük egy részét - vagy netán egészét - zsebbe kapó kényszervállalkozókat kellene vissza terelni a legális szférába, vagyis az alkalmazotti létbe - vélte az elnök. Ennek egyik eszköze lehetne az, hogy a közbeszerzési ajánlatok értékelésekor előnyt élvezne az, aki saját munkásokkal, közterhekkel növelten, dolgozik. A mérlegből ez egyértelműen kiderül.
Az ÉVOSZ a maga eszközeivel harcol ezért. Megkötötte az ágazati kollektív szerződést, elfogadtatta azt a miniszterrel, így az reprezentatívvá vált. Meghatározta a szakszövetség az ajánlott minimál bért is.
Az építőipar megrendelése - így a teljesítménye is - évről évre csökken. Az uniós projektek ellenértékeként a közel kétezer milliárd forint 7,6 százaléka kifizetése történt meg eddig. Ha az EU befogad egy projektet, akkor további 8-10 hónap, amire megjelenik a közbeszerzési felhívás. Az alul tervezés, és a vesztes vállalkozó jogorvoslata tovább növeli azt az időt, amely az építés kezdetéig tart.
A szakma gondja a képzés is. Uniós támogatással létrejönnek azok a képzési központok, amelyekben a kor szintjén álló anyagok, eszközök használatára képezik ki a fiatalokat. Viszont nincsenek megfizetve az oktatók, így nem biztos, hogy azok tanítanak ott, akikre szükség lenne. Az építőipari hivatalos bér pedig elijeszti a jobb képességű fiatalokat az építőipari szakmáktól. Évekkel ezelőtt - amikor sok építőipari szakmunkás hiányzott - Németországban olyan ösztöndíj-rendszert alkottak, amely ugyancsak vonzóvá tette ezeket a szakmákat. A képzés irányát ma a kivitelező cégek megkérdezésével próbálják meghatározni az illetékesek, ebből pedig az derül ki, hogy máris túlképzés van az iskolákban. Valójában a majdani feladatokhoz kell mérni a szükségletet.
Jó példa erre a Paksi Atomerőmű tervezett bővítése. Az erőmű vezetése konzultációt tervez az ágazat képviselőivel, ennek célja, hogy közösen és még időben határozzák meg a majdani munkaerő szakképesítésével, létszámával kapcsolatos igényeket. Például hány minősített hegesztőt kell kiképezni addigra, amíg a következő évtized közepén szükség lesz rájuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.