BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

RUTH, a "tapogató" szuperrobot - Fotó

A tapintás, érintésen keresztül történő érzékelés rendkívül szubjektív és összetett, éppen ezért műszerek segítségével nehezen mérhető terület. A Ford az első autógyártó a világon, aki egy robot segítségével végzi a belső felületek, kapcsolók, kárpitok, szövetek tudományos tapintásvizsgálatát.

A Ford szuperrobotja, amely a RUTH nevet viseli (a Robotized Unit for Tactility and Haptics  – a Tapintásérzékelésért Felelős Robotizált Egység angol megfelelőjének rövidítése), lehetővé teszi a mérnökök számára hogy a jármű belsejében elhelyezkedő anyagok vizsgálatát finomítása révén azok megfeleljenek a leendő vásárlók szubjektív elvárásainak. 

A Ford Európai Kutatási Központjában, a németországi Aachenben dolgozó mérnökök csaknem valamennyi jelenleg futó Ford modell belső terének kialakításakor igénybe vették RUTH segítségét, a jövőben pedig minden modell esetében felhasználják a robot által mért adatokat.

RUTH egyaránt vizsgálja az anyagok puhaságát, hőmérsékletét, súrlódási tulajdonságait, ám ez csak néhány a tesztelt paraméterek közül. A mért adatok ezután összehasonlításra kerülnek a fogyasztói tesztek alapján kiváló minőségűnek ítélt anyagok értékeivel. A robot valós felhasználói körülmények között, mintegy helyettesítve a leendő sofőrt a modell elkészült prototípusában vizsgálódik, és olyan tipikus tevékenységeket végez a mérések közben, mint a kormány elforgatása, a pedálok megnyomása, esetleg a klíma szabályozása.

Néhány példa a RUTH által elvégzett feladatokra

  • A nyomógombok, fogantyúk ellenállásának vizsgálata, annak érdekében, hogy ne legyenek sem túl lazák, de ne is legyen túl nehéz benyomni, elforgatni őket (a robot az egyes gombokat, kapcsolókat, fogantyúkat egymással is összehasonlítja, az egységes komfortérzet biztosítása érdekében)

  • A belső felületek keménységének illetve puhaságának, valamint anyagának, szövetszerkezetének vizsgálata (pl. műszerfal) annak érdekében, hogy azok megfeleljenek az leendő vásárlók által preferált értékeknek

  • Az egyes komponensek, szerkezeti elemek hőmérsékletének vizsgálata, annak érdekében, hogy az megfeleljen az elvárásoknak (például egy fémszínű, fémhatású anyag csak abban az esetben kelt magas minőségérzetet, ha hideg a tapintása)

  • Az illesztések vizsgálata az esetleges rések minimalizálása érdekében, hiszen a tökéletesen passzoló felület szintén elengedhetetlen a minőségérzet szempontjából
  • Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.