Korábban már beszámoltunk arról, hogy az Avtovaz hosszú ideje komoly anyagi nehézségekkel küzd. Az autógyár hatalmas adósságot halmozott fel, amelyet a gyengélkedő orosz piacon nem tudott kiegyenlíteni. A cég vezetői korábban kilátásba helyezték a csődvédelem lehetőségét, miközben az orosz politika megpróbálta befolyása segítségével rávenni a résztulajdonos Renault-t arra, hogy támogassa az Avtovazt.
Andrej Dementyev ipari miniszterhelyettes nemrég egy memorandumban úgy tájékoztatta az orosz kormányt: gyakorlatilag nincs esély arra, hogy az Avtovaz megbirkózzon adósságállományával. A Ladát gyártó óriásvállalat a következő év elejéig 2,6 milliárd dolláros adósságot halmoz fel, ehhez hozzáadódik az a 0,3 milliárd dollár, amellyel a beszállítóinak tartozik. Az Avtovaz már bejelentette, hogy felszámol 27 600 munkahelyet, de a vizsgálat szerint legalább 50 ezer főt kellene elbocsátania ahhoz, hogy esélye legyen a túlélésre.
A Volvo orosz üzletágának vezetője a Financial Timesnak elmondta: az orosz piac sajátosságai teszik nehézzé az érvényesülést az autógyártók számára. A piac ugyanis akkora, mint egy fejlett országé, de paraméterei egy fejlődő országénak felelnek meg.
A Volkswagen oroszországi illetékese szerint három tényező áll a kereslet csökkenése mögött. 2009-ben emelkedtek az importra kivetett vámok, nőttek a kamatok és ezzel párhuzamosan 30 százalékkal leértékelték a rubelt.
Ugyanakkor az elemzők szerint a nehézségek átmenetiek lehetnek, a gyártók arra várnak, hogy Európa egyik legnagyobb autópiaca magához térjen. Van tere a fejlődésnek, hiszen a nyugat-európai 450-hez képest Oroszországban csak 230 autó jut ezer lakosra.
Vlagyimir Putyin az elmúlt hónapokban igyekezett fellendíteni a szektort, többek között autócsere programot is hirdetett, de a jelek szerint a külföldi márkák vannak a legjobb pozícióban ahhoz, hogy az esetleges fellendülésből profitáljanak. Ennek megfelelően előfordulhat, hogy – más orosz autógyárakhoz hasonlóan – az Avtovaz is külföldi modelleket szerel majd össze a Lada helyett. A Lada egyébként szinte nem változott a szovjet korszak óta, leszámítva a légkondicionálót, amelyet 2008 óta szerelnek be. Ehhez képest az import vámmal együtt ára egy új Hyundaiénak felel meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.