BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Holnap telefonszámváltás – Ön felkészült?

Január 16-tól minden esetben tizenegy számot kell tárcsázni mobilhívás esetén. Szombattól a szolgáltató előhívója nélkül nem lesznek elérhetőek az előfizetők, erre hangbemondás figyelmezteti a hívókat. A Világgazdaság Online összegyűjtötte a tudnivalókat és arról kérdezte a szakértőt, számíthatunk-e fennakadásra az átállás kapcsán?

Január 16-án 0 órától állnak át a hazai mobilszolgáltatók a 11 számjegyes rendszerre. Ez azt jelenti, hogy hálózaton belüli hívásnál is tárcsázni kell a teljes számot. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) több hónapja kezdte meg a felkészülést a váltásra a három mobiltársasággal. A cégek javasolják, hogy az előhívó nélkül a telefonramentett számokat az előfizetők úgy módosítsák, hogy a Magyarország előhívójaként használt +36-ot illesztik a hétjegyű szám elé. Így egyszeri módosítással olyan számformátum hozható létre, amely külföldről is hívható. Ez persze nem jelenti azt, hogy január 16-tól a belföldön használt 06 20/30/70 előhívó ne működne.

A szolgáltatók sokat tettek az átállás érdekében és nem várható fennakadás az átállás során – mondta Márton György, az NHH szóvivője. Ha valaki január 16. után előhívó nélkül próbál telefonálni vagy SMS-t küldeni, a központ egy hangüzenetben közli, hogy a hívás sikertelen volt, megjelölve az okot. Fontos tudni, hogy ezek a sikertelen hívások, illetve az emiatt nem kézbesített üzenetek díjmentesek.

Ezt egyébként csak tegnap közölte a Hatóság, mivel – mondta Márton György – kevésbé motiválta volna az ügyfeleket a váltásra, ha tudják, hogy nem származik káruk annak elmulasztásából. Az NHH nem számít nagyobb problémára az átállást követően, de emlékeztet arra, hogy ma már számos elektronikus rendszer (például fűtés, riasztó, lift) irányítható GSM hálózaton, ezek elmentett számait is módosítani kell a váltás előtt.

A mobilszámok 11 számjegyűre cserélését a kiadható hívószámok szűkössége indokolja. Jelenleg 11 millió 687 ezren rendelkeznek valamilyen előfizetéssel a három szolgáltatónál. Ma a mobilszámok nem kezdődhetnek 0-val vagy 1-gyel. Az egyszer kiadott, de már nem használt számokat a szolgáltatók legalább fél évig „pihentetik”.

Ezen kívül bizonyos mobilinternet szolgáltatásokhoz szintén külön telefonszám (SIM-kártya) társul, ez tovább növeli a számigényt. Így akad olyan szolgáltató, amely a kiadható szám mezőnek már jóval több mint a felét felhasználta. A váltással megszűnik a 0-ra és 1-re vonatkozó korlátozás és szolgáltatónként 2-2 millió új telefonszám adható ki. Az NHH szerint lehetséges, hogy már a következő évben megjelennek az eddig nem használt, 0-val vagy 1-gyel kezdődő számok.

Mobiltelefon előfizetések alakulása

Novemberben csaknem 12 millió ügyfelet tudhatott magáénak a három szolgáltató, ez azt jelenti, hogy száz lakosra 116,7 előfizetés jut. A száz lakosra kivetített előfizetői szám 2008 decembere óta folyamatosan csökkent. Szintén csökken a pre-paid, vagyis „kártyás” előfizetések aránya, amely jelenleg 58,1 százalék.

Az összes (pre-paid, post-paid) előfizetést tekintve a piacot továbbra is a T-Mobile vezeti 44,64 százalékos részesedéssel. A Pannon 33,08, a Vodafone 22,27 százalékot tudhat magáénak. A tavalyi évben mindhárom szolgáltató jelentős mennyiségű előfizetőt veszített el, de 2009 utolsó augusztusa és novembere között a Vodafone-nak sikerült növelni előfizetői számát, míg a vetélytársak mínuszban zárták ezeket a hónapokat.

Az összes (pre-paid, post-paid) előfizetést tekintve a piacot továbbra is a T-Mobile vezeti 44,64 százalékos részesedéssel. A Pannon 33,08, a Vodafone 22,27 százalékot tudhat magáénak. A tavalyi évben mindhárom szolgáltató jelentős mennyiségű előfizetőt veszített el, de 2009 utolsó augusztusa és novembere között a Vodafone-nak sikerült növelni előfizetői számát, míg a vetélytársak mínuszban zárták ezeket a hónapokat.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.