A Gőbölyös József „Soma” Alapítvány által 2009 novemberében és decemberében – Wild Judit szociológus vezetésével – lebonyolított, immár harmadik kvalitatív újságíró-kutatás ezúttal arra volt kíváncsi, hogy a vezető újságírók hogyan vélekednek a hazai újságírás utóbbi húsz évéről, és hogyan látják a jelenlegi állapotokat - közli összeállításában az eMasa, a MUOSZ szakmai hírportálja.
Ahogy 2006-ban és 2007-ben, az Alapítvány 2009-ben is az országos és megyei napilapok, közéleti hetilapok és vezető internetes médiumok főszerkesztőit kereste meg, összesen 35 embert.
A hazai nyomtatott újságírás utóbbi húsz évben lezajlott változásait értékelve senki sem vélte úgy, hogy sokkal jobb lett a hazai sajtó, és mindössze 20 százalék gondolta úgy, hogy inkább jobb lett. A válaszadók túlnyomó többsége – 55 százaléka – rosszabb vagy sokkal rosszabb lett a helyzet.
És hogy melyek a legjelentősebb változások, amelyek az elmúlt húsz évben történtek a hazai nyomtatott újságírás területén? A vélemények itt nagyon különbözőek voltak, de a már korábban hallott tényezők itt is felmerültek: pártosodás, gazdasági nyomás és a sajtó véleményformáló szerepének csökkenése. Emellett néhányan említették legjelentősebb változásként például a bulvár térhódítását, a médiapiacot átalakító technológiai újításokat, valamint az ezekhez is kapcsolódó gyorsasági/mennyiségi szempontok felértékelődését.
A kérdőív arra is rákérdezett, mit tanácsolnának az újságírók húsz évvel ezelőtti önmaguknak a szakmával kapcsolatban. Erre a legtöbben meglehetősen elkeseredetten annyit írtak: keressen magának más szakmát. De hasonló arányban voltak azok, akik a látókör tágítását, utazgatást és a külföldi lapok tanulmányozását javasolnák maguknak. A mostani pályakezdő fiatal újságíróknak a legtöbb esetben ugyanezeket a tanácsokat adták a főszerkesztők. Az újságírói pálya választásáról való lebeszélésen kívül többen egy „rendes” – azaz nem kommunikáció vagy média szakos – diploma megszerzését tartották fontosnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.