A nyáron elfogadott adóemeléssel az újévtől a cigaretta adótartalma 8,3, míg a szeszes italoké mintegy 10 százalékkal nőtt. Tavaly nyár közepén már mindkét termékkategóriának nőtt a jövedéki adószintje.
Patay András, a Magyar Dohányipari Szövetség ügyvezető elnöke a Népszabadságnak elmondta: az ágazat 2008-ban 16 milliárd szál cigarettát forgalmazott, s bár a tavalyi évről még nincsenek végleges adataik, várhatóan 15–15,5 milliárd közötti számot mutat majd a statisztika. Ennek a forgalomcsökkenésnek csak egy része magyarázható a dohányzással szakítókkal, a füstölők egy része az olcsóbb, csempészett cigarettára váltott. Pedig az utóbbi években biztatóan alakult a legális piac – a korábbi 30-ról tavaly 9 százalékra csökkent a csempészáru aránya. A mostani adóemelés kapcsán Patay András arra számít, hogy megáll, illetve ha kismértékben is, de újra nő az adózatlan portéka árusítása.
Az újévi – illetve a korábbi – adótételek árfelhajtó hatásáról nem szívesen nyilatkoznak a gyártók. Ágazati szakértők ugyanakkor úgy látják: a júliusi adónövekedés 40, míg a mostani dobozonként 32–35 forinttal tornássza feljebb az árakat. A júliusi adóemeléskor duplán nőtt a cigaretta ára: a jövedéki adó az áfára rakódik rá, így a jövedéki adószint mellett az áfaemelés önmagában is növelte a jövedéki adó forintosított összegét. Iparági becslések szerint mára a cigaretta kiskereskedelmi árának mintegy 72–75 százalékát teszik ki a különféle adónemek. Az biztos, hogy most is lesz áremelés, a kérdés csak az, hogy a gyártók mikor, milyen ütemben emelnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.