A tiltakozás befejezésére a szlovák miniszterelnök pénteken szólította fel a fuvarozókat. A kormányfő szóvivője szerint ez a feltétele annak, hogy Robert Fico hétfőn találkozzon a fuvarozók képviselőivel és megvitassa velük a kialakult helyzetet.
A Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége (UNAS) pénteken késő este úgy döntött, hogy a pozsonyi Rozsnyói utcát eltorlaszoló több tucatnyi kamionos a hét végét is a szlovák fővárosban tölti, míg az ország más városaiban egyelőre leállították a tiltakozásokat. Pénteken délután ugyanis az ország nagyobb városaiban - Kassán, Nyitrán, Trencsénben, Besztercebányán, Eperjesen és másutt - a kamionosok tucatjai tüntettek az elektronikus útdíj mai formája ellen.
A pozsonyi Rozsnyói utca része annak a tranzit útvonalnak, amelyen keresztül az autósok a nagyszombati (Trnava) autópályáról a Brünn (Brno) felé vezető autópályára juthatnak ki. Ugyancsak a Rozsnyói utcán juthatnak ki Pozsonyból a Nagyszombatba, Trencsénbe, Zsolnára igyekvő autósok.
A fuvarozók leszögezték: nem az elektronikus útdíjat ellenzik, de annak mai formáját. Azt kifogásolják, hogy a január 1-jén bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. A közepes és kisebb teherfuvarozók azt is állítják, hogy az útdíj tönkreteheti vállalkozásukat.
A tiltakozást megszervező Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége (UNAS) négy követelést terjesztett elő: csökkentsék az útadót és az üzemanyagok forgalmi adóját, illetve állítsák le az elektronikus útdíj beszedését addig, amíg nem készül el az érintett útszakaszok jegyzéke, s azok nem lesznek megfelelő módon megjelölve.
Miután a tiltakozás országos méreteket öltött, a kormányfő pénteken este megvitatta a helyzetet Lubomír Vázny közeledési miniszterrel, valamint a rendszert üzemeltető Sky Toll társasággal, illetve a Nemzeti Autópálya Társasággal. A találkozóról kiadott közlemény azt jelzi, hogy a kormányzat reagált a fuvarozók néhány bírálatára.
Fico azt javasolta, hogy a fuvarozók csak az általuk valóban igénybe vett útszakaszért fizessenek, s ilyen értelemben módosítsák a rendszert. Ez eddig úgy működött, hogy az autósnak az egész kijelölt szakaszért fizetnie kellett, holott a valóságban csak annak egy részét vette igénybe. Vázny szerint ezt a kiigazítást a Sky Toll január végéig elvégzi.
A miniszter a nagyfuvarozókat tömörítő CESMAD szövetségnek megígérte, hogy rövidesen lehetővé teszik az elektronikus útdíj alternatív módú fizetését is, amelyhez nem lesz szükség fedélzeti mérőműszerre. Ez különösen a külföldi kamionosoknak jelent segítséget. További ígéret, hogy csökkentik a műszer rossz beállításáért kiszabható büntetést. Ez eddig több mint 1650 euró volt. Vázny szerint ezt várhatóan 100-120 euróra csökkentik.
Szlovákiában január 1-jén vezették be az elektronikus útdíjrendszert a 3,5 tonnánál nehezebb teherkocsik számára. Az elektronikus útdíjrendszer összesen 2.400 kilométer autópályára, gyorsforgalmi útra és más, jelzett útra terjed ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.