Egy gyöngyösi és egy budapesti üzlet megnyitásával, valamint nagy tervekkel kezdte az évet az Orex Zrt. Az újakkal együtt immár 51 boltja van a társaságnak. Nyár végére lesz kész a cég új székháza, mégpedig az Andrássy út 64. szám alatt, egy háromemeletes, szintenként több mint háromezer négyzetméteres palotában. A tavaly megvásárolt épületben több száz milliós beruházás révén irodákat, óraszakszervizt, óra- és ékszerszaküzletet és zálogfiókot alakítanak ki.
A cég az idén is folytatja a hálózat régi üzleteinek felújítását: hat üzletet modernizálnak, köztük a zászlóshajót, a Váci utca és a Vörösmarty tér sarkán lévő exkluzív szalont – mondta lapunknak Pólus András, az Orex Óra-ékszer Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója.
Szeptemberig minden hónapban elérte a bázist a bevétel. Ennek eredményeként az éves árbevétel csökkenése csupán egy számjegyű volt, ám ezt jelentős mértékben kompenzálta a zálogüzletág növekvő teljesítménye.
Az Orex által forgalmazott óramárkák között olyan nevek vannak, mint a Raimond Weil, a Longines, a Breitling, az Omega, a Rado és a Tissot. Az elmúlt évben nagyon jól mentek a néhány tízezer forintos divatórák, mint például az Esprit, CK, S.Oliver, de a milliós nagyságrendű ársávban már igen borús a kép.
A 250 ezer forintnál drágább ékszerek iránti érdeklődés is nagyot esett, de ebben az is közrejátszott, hogy tavaly soha nem látott magasságba emelkedett az arany árfolyama. Tavaly januárban még 800-820 dollár volt egy uncia arany, később azonban sokáig táncolt 1100 és 1300 dollár között, és a múlt héten is 1130 dollár volt az átlagár. A szűk vásárlóerő mellett a drágulás is hozzájárult ahhoz, hogy az arany ékszerek közül jószerével csak a 30 ezer forintnál olcsóbb darabok kapósak, az ezüst ékszerek forgalma pedig több mint 10 százalékkal nőtt.
Az évek óta folyó beruházások és a szűkülő piac miatt nem nyereséges a cég, ezért a tulajdonos májusban 2,1 milliárd forintról 2,7 milliárdra emelte az alaptőkét. Az idén hatvanéves Orex 2004 decembere óta az osztrák One-Two Beteiligungs und Managementberatungs GmbH-hoz tartozik, amely egyben az 1707-ben alapított bécsi Dorotheumnak is a tulajdonosa.
A terjeszkedés fő motorja manapság a 2007-ben indított zálogüzletág – mondta a vezérigazgató. A zálogpiac hagyományosan nem ismeretlen a vállalat számára, hiszen a záloghitelezést – forráshiány miatt – csupán az évtized elején, a privatizáció előtt függesztették fel. A Dorotheum az ékszer-kereskedelem mellett hagyományosan erős az aukciós és a kézizálogpiacon: Ausztriában a záloghitelpiac több mint kilencven százalékát tartja kezében. Mivel a záloghitelezésnek Magyarországon is ugyanolyan tradíciója van, mint Ausztriában, az új tulajdonos – az igényeket és a cégegyesülést kihasználva – már a kezdetektől arra törekedett, hogy ezzel a tevékenységgel hazánkban is bővítse magyar vállalata szolgáltatásait. A 100 millió forinttal alakult Orex Zálog Zrt. mai alaptőkéje egymilliárd forint a tavaly végrehajtott harmadik, ezúttal 265 millió forintos tőkeemelés révén – mondta Kleeberg Zoltán, az üzletág igazgatója. Miután a jövőben is saját pénzből kívánják finanszírozni a záloghitelezést, további tőkeemelésekre kerülhet sor a későbbiekben. A cégnek tíz fiókja van a fővárosban és hét vidéken, év végére azonban 22–25 között lesz a számuk. Megéri a befektetés, mert jelentősen bővül a zálogfiókok forgalma.
Jelenleg mintegy 500 záloghitelező fiók van hazánkban, és sok zálogos vállalkozás köt pénzintézetekkel zálogfinanszírozási szerződést, ám ők osztozni kénytelenek a hasznon. Ezt az Orex Zálog továbbra is el kívánja kerülni, és ezáltal érhet el alacsonyabb teljes hiteldíjmutatókat: amíg a piacon általánosan 50–70 százalékos a THM, addig az Orex Zálog 45–50-nel dolgozik, de üzletnyitási akció idején 36,5 százalékkal vonzza az ügyfeleket.
Eladók a ki nem váltott értéktárgyak
A záloghitelek átlagos összege a válság hatására a másfél évvel ezelőtti 20 ezer forintról 24-25 ezerre emelkedett. Az elzálogosított ékszerek 8-10 százalékát nem váltják ki, és ez az érték is alacsonyabb volt néhány éve – mondta Kleeberg Zoltán üzletág-igazgató, hozzáfűzve: a ki nem váltott, vagyis használt ékszerek iránt egyre nő a vásárlói érdeklődés, és ez is növeli a zálogüzletág eredményességét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.