BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Svájci óra - Sovány bevétel, vékony modellek, fotók

A recesszió miatt Svájc óra exportból származó bevétele 24 százalékkal csökkent 2009 első tizenegy hónapjában. Igaz, novemberben már megfordult a trend, de az azt megelőző időszak, és különösen az első fél év bizonytalanságtól, forgalomcsökkenéstől és létszámleépítéstől volt terhes.

Az óragyártók némi megkönnyebbülését tapasztalhatta a látogató a múlt héten Genfben a világ legexkluzívabb óraszalonján. A legújabb luxusórákat bemutató Salon International de la Haute Horlogerie-t (SIHH) igazgatója óvatos optimizmussal nyilatkozott a kilátásokról. Fabienne Lupo a swissingo.ch szakportálnak az elmúlt évről tömören azt mondta, hogy a válság következtében a bizonytalanság korszakát élték át. A szektor dolgozóinak mintegy 13 százaléka vesztette el állását végleg, vagy vált rövid időre munkanélkülivé.


Pedig 2007-ben még az volt a helyzet, hogy az iparág nem tudta kielégíteni a rendeléseket, mert Svájcban nem volt elég órás. Emiatt a szakképzett órások bére 2004 és 2007 között jelentősen emelkedett.

Egyes jelek ugyanakkor pozitív fordulatra utalnak. A Richemont csoport luxusóra eladásai (Cartier, Van Cleef & Arpels, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre, IWC, Panerai and Montblanc) 2 százalékkal növekedtek 2009 harmadik negyedévében, elérve az 1,585 milliárd eurót. A Swatch csoporthoz tartozó Tiffany & Co pedig bejelentette: az előre jelzettnél magasabb profittal zárták a karácsonyi szezont. A luxuspiacon a Breguet, Blancpain, Glashütte, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega, márkákkal futó Swatch árbevétele ugyan 6,3 százalékkal 5,421 milliárd svájci frankra csökkent, ám a második fél évben folyamatos forgalombővülésről számolt be. Sőt, a decemberi forgalmat egyenesen "fenomenálisnak" nevezte a menedzsment. A társaság vezetése 2010-re a forgalom további kitartó növekedésére számít.

Az I.- XI. havi adatok is azt mutatják, hogy az üzletág talán kezd kilábalni a húsz éve nem látott válságból. Novemberben a svájci órák exportja 1,356 milliárd euróra rúgott. Ez volt a legjobb hónap a 11 közül. Jean-Daniel Pasche, a svájci óra exportőröket összefogó szervezet vezetője úgy látja, az idei évkezdet is a kivitel erősödését hozza.
Rene Weber, a Vontobel bank pénzügyi elemzője még határozottabb. A szakértő szerint az előző évhez képest 4 százalékkal növekednek majd az eladások 2010-ben, elsősorban az ázsiai piacoknak köszönhetően. A szakértő Ázsián kívül kontinensen kívül csak az Egyesült Államoktól vár keresletbővülést, de Japántól és Európától nem.

Az elmúlt évben - november végéig - 23,9 millió órát és szerkezetet exportált Svájc, 21 százalékkal kevesebbet, mint 2008 azonos időszakában. A kivitelből származó 11,5 milliárd svájci frankos bevétel pedig majdnem 24 százalékkal maradt el a bázistól. A svájci órák harminc legerősebb piaca közül csak a 13. helyen álló Dél-Koreában és a 17. Ausztráliában nem csökkent a forgalmi érték. Sőt, Dél-Koreába 32,4 százalékkal magasabb, összesen 199,3 millió svájci frank értékben szállítottak a gyárak, míg Ausztráliában 10,6 százalékkal 136,6 millió frankra rúgott a nagykereskedelmi forgalom. Az utolsó negyedévben azonban már az Egyesült Államokban is meglódult a kereslet, de még így is nagyobb volt a piacesés, mint Európában.

Csehországba és Szlovákiába később kopogtatott be a világválság, mint Magyarországra - mondta a Világgazdaság Online-nak a három országban 18 órabolttal rendelkező cég résztulajdonosa, Szerb Gábor. Csehországban például az elmúlt év elején úgy vélekedtek, a krízis megáll a határon. De nem így lett, úgyhogy a cseh fogyasztás zuhanórepülésbe kezdett a második fél évben.

Szlovákiában éppen fordítva történt minden: eleinte nem lehetett tudni, hogy a válság vagy az euró bevezetése miatt torpant meg a fogyasztás. Aztán egyre inkább bebizonyosodott, hogy az utóbbi okozta a piaci zavarokat, amik az év végére gyakorlatilag megszűntek.
Magyarországon a luxusóra-értékesítés a Vörösmarty tér (La Boutique Suisse), a Váci utca (Orex) és a Kristóf tér (Watch de Luxe) által határolt háztömbben összpontosul.

„A magyar gazdaság évek óta tartó mélyrepülése már a világválság előtt is a kiskereskedelmi forgalom csökkenését eredményezte. Nem csoda hát, hogy együttes hatásuk miatt a milliós nagyságrendű ársávban igen rossz volt a tavalyi forgalom - mondta Pólus András, az Orex Óra-ékszer Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója. Az 51 üzlettel rendelkező cég által forgalmazott óramárkák között olyan nevek vannak, mint a Raimond Weil, a Longines, a Breitling, az Omega, a Rado és a Tissot. Ugyanakkor az elmúlt évben nagyon jól mentek a néhány tízezer forintos divatórák, mint például az Esprit, a CK, S.Oliver. Ezekből azonban tucatszámra kell eladni, hogy ellensúlyozzák a prémium márkák eladáscsökkenését.


A trend
A 21. század első éveiben a nagy, sőt a még nagyobb méretű, sportos, csillogó órák voltak népszerűek. Nem ritkán mutattak be a SIHH kiállítói is 50-55 milliméter átmérőjű, másfél-két centi vastag darabokat. A gazdaság megállíthatatlannak hitt fellendülése idején szívesen mutogatták a vagyon (és persze: a hatalom) jelzésére a karórákat, hiszen a Bentley vagy a Porsche Cayenne kulcsát mégsem illendő kitenni a tárgyaló asztalra vagy a bárpultra.  Ma már gyökeresen más a helyzet. Abban a világban, amikor Obama fúrja a hitelválságot kirobbantó bankvezérek hatalmas prémiumait, valami érdekes szemérmesség lett úrrá bizonyos körökben.

Ma tehát az understatement a divat. A nem feltűnő, kicsi, de azért egy vagyont érő darab. A múlt héten a SIHH alkalmával a hajszálvékony mechanikus órák előretörését láthattuk. Ebben a szegmensben két márka vezet. A Vacheron Constantin új, Historique Ultra-fine nevű modelljében a világ legkarcsúbb, csupán 1,64 milliméter vastag mechanikus szerkezete ketyeg. A Piaget Altiplano szíve automata, vagyis önfelhúzós szerkezet, de ez sem több 2,35 milliméternél.

A platina órák azért is népszerűek egy bizonyos vásárlóerő-szint fölött, mert a platina az arannyal ellentétben nem harsány. Csak annyira feltűnő, mint egy acéltokos óra, a társaságban azonban tudják, miből van, és ennek megfelelően becsülik a gazdáját.

A SIHH 2010 kiállítói

A. Lange & Söhne

Alfred Dunhill

Audemars Piguet

Baume & Mercier

Cartier

JeanRichard

Girard Perregaux

Greubel Forsey

IWC

Jaeger LeCoultre

Montblanc

Officine Panerai

Parmigiani Fleurier

Piaget

Ralph Lauren Watch & Jewelery

Richard Mille

Roger Dubuis

Vacheron Constantin

Van Cleef & Arpels

Alfred Dunhill

Audemars Piguet

Baume & Mercier

Cartier

JeanRichard

Girard Perregaux

Greubel Forsey

IWC

Jaeger LeCoultre

Montblanc

Officine Panerai

Parmigiani Fleurier

Piaget

Ralph Lauren Watch & Jewelery

Richard Mille

Roger Dubuis

Vacheron Constantin

Van Cleef & Arpels Klikk a galériához Svájc óra- és óraszerkezet exportja -->
[enews_gallery id='303995']

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.