Novák Ferenc, Somogy megyei fogyasztóvédelmi egyesület elnöke úgy látja, hogy ezeket az utakat nem lehet hatalmi szóval betiltani, de működésüket legalább is korlátozni kell. Még jobb, ha a vásárlási szerződést alaposan elolvassák a résztvevők. A szerződés és a vásárlás buktatóiról a napokban tartottak klubfoglalkozást, hogy minél több emberhez jussanak el a nagy átverés apró trükkjei - Írja a SONLINE.hu.
– A termékbemutatóval egybekötött olcsó autóbuszos utazásokkal főként a nyugdíjasokat célozzák meg – mondta Novák Ferenc. – A megye vagy az ország egész területéről toborzott utazóközönség az ízletes ebéd előtt négy-öt órás bemutatón vesz részt, mondjuk a kakukkos serpenyőkészlet előnyeiről.
Általában az utazó nyugdíjasok egymásra licitálnak, egymást hergelik bele a vásárlásba. A többnyire kisnyugdíjasok erejükön felül vállalják a többéves részletfizetést a silány minőségű masszázsfotelre, méregtelenítőkre, takarítógépekre, edénykészletre, ágyneműre.
Aztán otthon kiderül, hogy a termék ára sokszorosa a bolti árnak és különben sincs rá semmi szükség. Következik a reklamálás és a szerződés “visszacsinálása”. A garancia, a csere nem, vagy csak nehezen érvényesíthető, a cég elérhetetlen, a békéltető testületi eljárásokra nem sokat hederítenek. A szervező – addig nagyon udvarias cég – elfeledkezik a törvényben előírt kötelességéről, az áru visszavételének előírásáról, sőt nemegyszer fenyegetni és követelőzni kezd.
Egyes országokban az ilyen termékbemutatókat előre be kell jelenteni és a hatóság eldönti, hogy engedélyezi vagy sem. A hatóság azonban csak úgy tud eljárni a termékbemutatós kirándulások ügyében, ha munkatársai jelen vannak és dokumentálják az eseményeket. Bár ez sem mindig egyszerű. Ahogy azt Krieg János, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) munkatársa elmondta: hivatalból részt vettek egy ilyen utazáson és próbavásárlást is tartottak, majd a törvény adta jogukkal élve nyolc napon belül el akartak állni a szerződéstől. Még így is komoly nehézségeket okozott a befizetett előleg visszaszerzése.
– Épp ezért figyelmeztetnénk mindenkit, hogy nagyon alaposan olvassa el a szerződést, mielőtt aláírná! – folytatta Krieg János. – Apró betűs megjegyzéseken bukhat valaki tíz vagy százezreket. Csak néhány a buktatók közül: nem mindegy, hogy mi szerepel a papíron telephelyként. Ha a cég székhelye vagy üzlete, akkor nem élhetünk az elállással, de akkor sincs mit tenni, ha külföldi telephelyet adnak meg. Az étterem nem a cég telephelye.
Az írásbeli szerződéstől csak írásban és nyolc napon belül lehet elállni. Az sem mindegy, hogy foglalót vagy vételár előleget fizettetnek az utassal. Jótállási jegyet is kötelező adni és a biztonsági előírások ezekre a termékekre is vonatkoznak. Az esetek zömében hitelre, nagy összegért bóvlit sóznak az általában nyugdíjas utasokra. Ezt bizonyítja az a számtalan panasz, ami a fogyasztóvédelemhez érkezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.