BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árubemutató, olcsó utazással: vigyázat, többnyire átverés

Szinte hetente találni a postaládában árubemutatóval egybekötött nagyon olcsó bel- vagy külföldi utazásra csábító szórólapot. A részvételi kedvet mindig valamilyen ingyenes ajándékkal fokozzák. Aztán az utazás során vagy hazaérkezés után kiderül nagy átverés az egész.

Novák Ferenc, Somogy megyei fogyasztóvédelmi egyesület elnöke úgy látja, hogy ezeket az utakat nem lehet hatalmi szóval betiltani, de működésüket legalább is korlátozni kell. Még jobb, ha a vásárlási szerződést alaposan elolvassák a résztvevők. A szerződés és a vásárlás buktatóiról a napokban tartottak klubfoglalkozást, hogy minél több emberhez jussanak el a nagy átverés apró trükkjei - Írja a SONLINE.hu.

A termékbemutatóval egybekötött olcsó autóbuszos utazásokkal főként a nyugdíjasokat célozzák meg – mondta Novák Ferenc. – A megye vagy az ország egész területéről toborzott utazóközönség az ízletes ebéd előtt négy-öt órás bemutatón vesz részt, mondjuk a kakukkos serpenyőkészlet előnyeiről.

Általában az utazó nyugdíjasok egymásra licitálnak, egymást hergelik bele a vásárlásba. A többnyire kisnyugdíjasok erejükön felül vállalják a többéves részletfizetést a silány minőségű masszázsfotelre, méregtelenítőkre, takarítógépekre, edénykészletre, ágyneműre.

Aztán otthon kiderül, hogy a termék ára sokszorosa a bolti árnak és különben sincs rá semmi szükség. Következik a reklamálás és a szerződés “visszacsinálása”. A garancia, a csere nem, vagy csak nehezen érvényesíthető, a cég elérhetetlen, a békéltető testületi eljárásokra nem sokat hederítenek. A szervező – addig nagyon udvarias cég – elfeledkezik a törvényben előírt kötelességéről, az áru visszavételének előírásáról, sőt nemegyszer fenyegetni és követelőzni kezd.

Egyes országokban az ilyen termékbemutatókat előre be kell jelenteni és a hatóság eldönti, hogy engedélyezi vagy sem. A hatóság azonban csak úgy tud eljárni a termékbemutatós kirándulások ügyében, ha munkatársai jelen vannak és dokumentálják az eseményeket. Bár ez sem mindig egyszerű. Ahogy azt Krieg János, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) munkatársa elmondta: hivatalból részt vettek egy ilyen utazáson és próbavásárlást is tartottak, majd a törvény adta jogukkal élve nyolc napon belül el akartak állni a szerződéstől. Még így is komoly nehézségeket okozott a befizetett előleg visszaszerzése.

– Épp ezért figyelmeztetnénk mindenkit, hogy nagyon alaposan olvassa el a szerződést, mielőtt aláírná! – folytatta Krieg János. – Apró betűs megjegyzéseken bukhat valaki tíz vagy százezreket. Csak néhány a buktatók közül: nem mindegy, hogy mi szerepel a papíron telephelyként. Ha a cég székhelye vagy üzlete, akkor nem élhetünk az elállással, de akkor sincs mit tenni, ha külföldi telephelyet adnak meg. Az étterem nem a cég telephelye.

Az írásbeli szerződéstől csak írásban és nyolc napon belül lehet elállni. Az sem mindegy, hogy foglalót vagy vételár előleget fizettetnek az utassal. Jótállási jegyet is kötelező adni és a biztonsági előírások ezekre a termékekre is vonatkoznak. Az esetek zömében hitelre, nagy összegért bóvlit sóznak az általában nyugdíjas utasokra. Ezt bizonyítja az a számtalan panasz, ami a fogyasztóvédelemhez érkezik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.