2009-ben 41 millió külföldi látogatott Magyarországra, 78 százalékuk egy napra. A látogatók száma 3 százalékkal emelkedett. A külföldiek összesen 97 millió napot töltöttek Magyarországon. A hazánkba látogatók magyarországi fogyasztása 2009-ben 1201 milliárd forint volt, 10 százalékkal (113 milliárd forinttal) több az egy évvel korábbihoz képest, miközben a forint 12 százalékkal gyengült, éves átlagos árfolyama 251 forintról 281 forintra változott egy év alatt.
Az utasforgalmi export 68 százaléka (820 milliárd forint) kötődött a turisztikai motivációval érkezőkhöz. A több napra látogatók – akiknek átlagos tartózkodási idejük 7,2 nap volt – a legnagyobb számban Németországból, Ausztriából érkeztek.
Turisztikai céllal 12,7 millió fő utazott, közülük csupán 63 százalék érkezett több napra. A hosszabb időt eltöltő, turisztikai céllal érkező 8 millió utazó elsősorban szálláshely-szolgáltatást, vendéglátást és más turisztikai szolgáltatásokat vett igénybe. Turisztikai céllal – a szomszédos országok közül – legnagyobb arányban Ausztriából és Horvátországból érkeztek.
A több napra látogatók kiadásaik 45 százalékát szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 8 százalékát élelmiszerre, 12 százalékát árucikkekre, 7 százalékát egyéb szolgáltatásokra fordították.
A külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2009-ben Budapest (42 százalék) és Nyugat-Dunántúl (26 százalék) voltak. Budapest 1 százalékpontos növekedést mutatott az előző évhez képest, Nyugat Dunántúl látogatottsága 1 százalékponttal csökkent.
Az egy napra hazánkba látogatók száma 3 százalékkal nőtt, ezek 45 százaléka átutazó volt. Kimagasló a napi vásárlók aránya (33 százalék) is, ami egy évvel korábban csupán 26 százalék volt. A nem szomszédos országokból érkező egy napra látogatók szinte teljes egészében az átutazás motivációt jelölték meg. A szomszédos országok közül a Romániából érkezőknél a legmagasabb az átutazók aránya (75 százalék), őket követi Szerbia, Montenegró (57 százalék).
Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 29 százaléka (353 milliárd forint). Az egy napra látogatók fogyasztási szerkezete számottevő eltolódást mutat az élelmiszerek irányába.
Kiadásaik 70 százalékát – ami 7 százalékponttal több, mint az előző évben – élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására költötték. Ezen belül az élelmiszerekre fordított összeg részaránya jelentősen, 8 százalékponttal emelkedett.
A vizsgált időszakban a magyar állampolgárok 16,9 millió alkalommal utaztak külföldre. Amíg az egynapos utazások száma gyakorlatilag stagnált, addig a többnaposoké 8 százalékkal csökkent 2008-hoz képest, miközben a több napra utazók átlagos tartózkodási ideje nőtt: 11-ről 12 napra. Az átlagos tartózkodási idő ilyen mértékű növekedésének ellenére az összes tartózkodási idő 1,2 millió nappal (1 százalék) csökkent 2008-hoz viszonyítva.
Az egynapos utazások felének célja vásárlás, a turisztikai motivációjú utazások 29 százalékot képviseltek, a többnapos utazásoknál ez utóbbi kategória részesedése 81 százalék volt. Jelentős volt a munkavégzési célú kiutazások aránya, ami az egynapos utazások esetében 17, a többnaposokénál 16 százalék volt.
A külföldre látogatók 772 milliárd forintot költöttek el külföldön – a kiadások 57 százalék-a (438 milliárd forint) a turisztikai motivációval utazókhoz, 30 százaléka (234 milliárd forint) a munkavégzési célú utakhoz kötődött, ez folyó áron az előbbieknél 6 százalékos csökkenést, míg az utóbbiak esetében 44 százalékos emelkedést jelent. A fizetési mérleg – nemzetközi közlekedésre fordított összegek nélkül számított – előzetes idegenforgalmi egyenlege 429 milliárd forint, azaz 1529 millió euró volt, minden negyedévben lényegesen magasabb, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.