A 2009-es évben összesen 7,4 millió négyzetméter újonnan épült bevásárlóközpontot adtak át, mely 19 százalékos csökkenést jelent a 2008-as évhez képest és az elmúlt 15 év legnagyobb visszaesése. 2010-ben előreláthatóan 6,1 millió négyzetméter új területet adnak át, míg 2011-ben csupán 5 millió négyzetméter új területtel várható a mélypont, mely összesen 46 százalékos visszaesés a 2008-as 9,3 millió négyzetméteres csúcshoz képest. Mindazonáltal, ha az európai gazdaság a vártnál gyorsabban helyreáll, a leállított bevásárlóközpont fejlesztéseket hamar újraindíthatják, mely megnöveli az építés alatt álló területek mértékét.
2009-ben Törökország elvesztette első helyezését a fejlesztés alatt álló területek mértékét illetően és ismét Oroszország vette át a vezetést, 2,5 millió négyzetméter építés alatt álló, várhatóan 2011 végén átadásra kerülő bevásárlóközpont területtel. Az egyik legnagyobb visszaesést Románia produkálta mely a 7.-ről a 10. helyre esett vissza több fejlesztés leállítása miatt.
Nyugat-Európában Olaszország, Franciaország és Spanyolország területén adták át a legtöbb bevásárlóközpontot 2009-ben. Mivel az Olasz piac kiemelkedően rugalmasnak bizonyult, itt a 2010 és 2015 közötti időszakra tervezett fejlesztéseknek csak 20 százalékát állították le és jelenleg is több mint 1 millió négyzetméter bevásárlóközpontot építenek az ország területén.
Magyarország 2009-ben 69,500 négyzetméter átadott bevásárlóközpont területtel a 33 vizsgált ország ranglistáján a 22. helyen állt. Az idei évben csupán 37,000 négyzetméter újonnan épülő bevásárlóközponttal a 28. helyre csúszik vissza, de a várható átadások hatására 2011-ben ismét előrébb kerülhet a rangsorban.
Hardy Ilona, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának piackutatási vezetője elmondta: A bizonytalan piaci körülmények miatt nehéz előrejelezni a 2011 után átadásra kerülő területek mennyiségét. Ezt jelentősen befolyásolja majd a gazdasági javulás mértéke, valamint a befektetők és az alapok kockázatvállalási készsége Európában. A fejlődő országok, mint Oroszország, Törökország és Lengyelország, előnyös demográfiai adottságaik, valamint a nemzetközi kiskereskedők részéről érkező igény hatására vezetők lesznek a bevásárlóközpont fejlesztésben.
A 2009-es évben összesen 7,4 millió négyzetméter újonnan épült bevásárlóközpontot adtak át, mely 19 százalékos csökkenést jelent a 2008-as évhez képest és az elmúlt 15 év legnagyobb visszaesése. 2010-ben előreláthatóan 6,1 millió négyzetméter új területet adnak át, míg 2011-ben csupán 5 millió négyzetméter új területtel várható a mélypont, mely összesen 46 százalékos visszaesés a 2008-as 9,3 millió négyzetméteres csúcshoz képest. Mindazonáltal, ha az európai gazdaság a vártnál gyorsabban helyreáll, a leállított bevásárlóközpont fejlesztéseket hamar újraindíthatják, mely megnöveli az építés alatt álló területek mértékét.
2009-ben Törökország elvesztette első helyezését a fejlesztés alatt álló területek mértékét illetően és ismét Oroszország vette át a vezetést, 2,5 millió négyzetméter építés alatt álló, várhatóan 2011 végén átadásra kerülő bevásárlóközpont területtel. Az egyik legnagyobb visszaesést Románia produkálta mely a 7.-ről a 10. helyre esett vissza több fejlesztés leállítása miatt.
Nyugat-Európában Olaszország, Franciaország és Spanyolország területén adták át a legtöbb bevásárlóközpontot 2009-ben. Mivel az Olasz piac kiemelkedően rugalmasnak bizonyult, itt a 2010 és 2015 közötti időszakra tervezett fejlesztéseknek csak 20 százalékát állították le és jelenleg is több mint 1 millió négyzetméter bevásárlóközpontot építenek az ország területén.
Magyarország 2009-ben 69,500 négyzetméter átadott bevásárlóközpont területtel a 33 vizsgált ország ranglistáján a 22. helyen állt. Az idei évben csupán 37,000 négyzetméter újonnan épülő bevásárlóközponttal a 28. helyre csúszik vissza, de a várható átadások hatására 2011-ben ismét előrébb kerülhet a rangsorban.
Hardy Ilona, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának piackutatási vezetője elmondta: A bizonytalan piaci körülmények miatt nehéz előrejelezni a 2011 után átadásra kerülő területek mennyiségét. Ezt jelentősen befolyásolja majd a gazdasági javulás mértéke, valamint a befektetők és az alapok kockázatvállalási készsége Európában. A fejlődő országok, mint Oroszország, Törökország és Lengyelország, előnyös demográfiai adottságaik, valamint a nemzetközi kiskereskedők részéről érkező igény hatására vezetők lesznek a bevásárlóközpont fejlesztésben.
Több, fejlett nyugat-európai piacon azonban a meglévő kiskereskedelmi lokációk újjáélesztése kerül középpontba, míg a különbség az elsődleges és másodlagos helyszínek között egyre jobban kiéleződik. Az elmúlt évben Magyarországon több bevásárlóközpont építését függesztették fel ideiglenesen. A gazdasági környezet javulásával, valamint a finanszírozás egyszerűsödésével, ezen fejlesztések újraindulása rövid és közép távon jelentősen megnövelheti a tervezett bevásárlóközpont területeket.
Szabó Viktória a Cushman & Wakefield partnere és a budapesti kiskereskedelmi üzletág vezetője hozzáfűzte: "A kihívásokkal teli 2009-es év után, 2010 második felében csekély javulásra számíthatunk, de jelentősebb GDP növekedés, valamint a kiskereskedelmi piac fellendülése csak 2011-től várható. Bár hosszútávon több kiskereskedelmi fejlesztés is kilátásban van Magyarországon, jelenleg leginkább a meglévő bevásárlóközpontok újrapozícionálása és tökéletesítése határozza meg a piacot."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.