A felmérés évtizedes története rávilágít arra is, hogy a gazdasági és társadalmi változások nem csupán a vállalatok életét befolyásolják erősen, hanem a munkavállalók hozzáállását, motivációját is. Így volt ez az EU-csatlakozás évében, majd az azt követő esztendőben is, ugyanis akkor kötődtek a legkevésbé a magyarok a munkahelyükhöz, amikor kinyílt a világ, az unió többi országa is „elérhetővé” vált. Bár azóta nőtt az elkötelezettség, a 2001-es „csúcstól”, amikor a hazai munkavállalók kétharmada lojális volt, igen messze vagyunk. Tavaly az elkötelezettség 55 százalékos volt.
A felmérés története tulajdonképp az ország története, így nem kérdéses, hogy az idei év gazdasági és politikai változásait, az egyre erősödő recessziót és növekvő bizonytalanságot is a saját bőrükön érzik majd meg a dolgozók – mondta lapunknak Bakos Réka, a felmérés magyarországi vezetője. Hozzátette: a tavalyi eredményekből jól látszik, hogy a 2009-es év a borús kilátások, csökkenő állásbiztonság, megrendült magabiztosság éve volt.
A bizonytalanságból eredő félelem eredményeképp a dolgozók jobban ragaszkodnak vállalatukhoz, mint korábban, úgy tűnik azonban, a növekvő elkötelezettség nem feltétlenül jár együtt a „tenni akarás” erősödésével, épp ezért az egyik fő kihívás a cégek számára ugyanaz, mint tavaly: megtalálni azokat az eszközöket, amelyekkel a székükbe kapaszkodó, jövőjükért aggódó munkatársakat motiválni tudják.
A 2009-es nyertesek ebben jó gyakorlatokkal jártak elöl, az Ericsson Magyarország Kft.-nél például a legnagyobb hangsúlyt a nyílt, őszinte, leginkább szóbeli kommunikációra helyezték. „Kutatjuk, hogy mi teszi elégedettebbé munkatársainkat, és véleményük alapján alakítjuk rendszereinket, így a béren kívüli juttatásokon is kollégáink javaslatai alapján változtattunk” – fogalmazott a társaság vezérigazgatója, Chris Houghton. Érdekesség, hogy az Ericsson egy hosszú távú motivációs eszközt is alkalmaz, egy vállalati részvényprogramot.
A 250 fő alatti társaságok közül a tavalyi nyertes a Kulcs-Soft Nyrt. volt. A vállalat vezetője, Kulcsár Tibor egész másképp vélekedik az elkötelezettség fenntartásáról. „A munkavállalóink közérzete nagyon fontos a számunkra, törekszünk, hogy ne melózni járjanak hozzánk, hanem sikerélményeket begyűjteni, és ne kelljen aggódniuk a jövőjük miatt, hanem a feladatra tudjanak koncentrálni” – mondta.
Az elmúlt években közel 200 ezer dolgozó véleménye épült be a Legjobb Munkahely Felmérésbe, és csaknem ezer vállalat vett részt a megmérettetésben. A kutatás tizedik, jubileumi évében már most több mint 50 hazai munkaadó szervezet jelezte részvételi szándékát. KI
2002: Nexon Kft.
2003: Microsoft Kft.
2004*: Debreceni Hőszolgáltató Rt.; T-Mobile Magyarország Távközlési Rt.
2005: Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Rt.; GlaxoSmithKline Pharma
2006: Mapei Kft.; Pannonpower Társaságcsoport
2007: Debreceni Hőszolgáltató Zrt.; Market Építő Zrt.
2008: Quintiles Magyarország Kft.; GlaxoSmithKline Pharma
2009**: Kulcs-Soft Nyrt.; FGSZ Földgázszállító Zrt.; Ericsson Magyarország Kft.
2010: ?
* 2004-től két kategóriában is eredményt hirdetett a Hewitt, így a kis-, a közép- és a nagyvállalatok közül is kerülhet ki nyertes.
** 2009-től vállalatméret alapján hirdet eredményt a Hewitt: 250 fő alatti, 250–1000 fő közötti és 1000 fő feletti vállalatok kategóriájában.
2002: Nexon Kft.
2003: Microsoft Kft.
2004*: Debreceni Hőszolgáltató Rt.; T-Mobile Magyarország Távközlési Rt.
2005: Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Rt.; GlaxoSmithKline Pharma
2006: Mapei Kft.; Pannonpower Társaságcsoport
2007: Debreceni Hőszolgáltató Zrt.; Market Építő Zrt.
2008: Quintiles Magyarország Kft.; GlaxoSmithKline Pharma
2009**: Kulcs-Soft Nyrt.; FGSZ Földgázszállító Zrt.; Ericsson Magyarország Kft.
2010: ?
* 2004-től két kategóriában is eredményt hirdetett a Hewitt, így a kis-, a közép- és a nagyvállalatok közül is kerülhet ki nyertes.
** 2009-től vállalatméret alapján hirdet eredményt a Hewitt: 250 fő alatti, 250–1000 fő közötti és 1000 fő feletti vállalatok kategóriájában. Kapaszkodunk a székünkbe -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.