Jócskán megcsappant az áruházakban az étkezési utalványok forgalma, és nem csak azért, mert a személyi jövedelemadó-(szja-) törvény változása nyomán januártól jelentős adóteher rakódott ezekre a cafeteria juttatásokra - közölte keddi számában a Népszabadság.
A kereskedők szerint a probléma az, hogy az adómérték változása mellett a törvényhozók változatlanul hagyták a hideg- és melegétel-utalványok elfogadására vonatkozó szabályokat.
Az új adótörvények alapján a munkáltató kevésbé érdekelt abban, hogy hidegétel-utalványokat adjon dolgozóinak természetbeni juttatásként. Így az adóváltozás gyakorlatilag nettó forgalomcsökkenésként fog jelentkezni a kereskedőknél, méghozzá vélhetőleg nem is kicsivel: úgy tudjuk, hogy az adóváltozás előtt, 2009-ben az áruházláncok összforgalmának 5–10 százalékát tették ki a – főképpen – hidegétel-utalványok. A boltokban azonban még nem mindenhol tapasztalnak drámai mértékű visszaesést.
Ennek oka lehet, hogy hírek szerint a januári adómérték-változás előtt számos cég előbbre hozta a hidegétel-utalvány kiadását. Vannak azonban már jelei annak, hogy 2010-ben karcsúbb lehet az áruházak – a válság óta finoman szólva sem eget verő – forgalma.
Sajtóértesülések szerint a kereskedői lobbi már készül az új törvényhozási időszakra, s olyan javaslatot tesznek le az asztalra a következő parlamenti ülésszakon, amelyben az szja-törvény átírásával lehetővé tennék, hogy a melegétel-utalványokat áruházakban is fel lehessen használni. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) korábbi nyilatkozatában azzal érvel: a jelenlegi rendszer a dolgozókat is hátrányosan érinti, mivel azok nem mindenütt tudják a munkahelyhez közel beváltani a melegételutalványaikat, vagy éppen nincsen elég idejük munka közben vendéglátóhelyre menni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.