Rámutatott: a helyközi közösségi közlekedés átalakításnak nem volt meg a kellő társadalmi támogatottsága, amit a következő kormánynak meg kell szereznie.
A kormánybiztos hangsúlyozta: az átalakításra mindenképpen szükség van annak érdekében, hogy az anyagi lehetőségek és az igények összhangját meg lehessen teremteni.
Antali Károly aláhúzta: kormánybiztosként nem teljes reformra, hanem a közösségi közlekedés átalakítási folyamatának elindítására vállalkozott. Maga az átalakítási folyamat legalább 3-5 évet vesz igénybe - vélekedett.
A közösségi közlekedés átalakításának eredménye között említette a kormánybiztos, hogy 2010-ben sikerül javítani 23,5 milliárd forinttal a MÁV csoport konszolidált eredményét (EBIDTA), bár továbbra is 49 milliárd forint veszteség lehet. A 23,5 milliárdos eredményjavulásban 3,2-3,4 milliárd forintot jelent a legutóbbi tarifaemelés hatása, a többi a költséghatékonyság javulásából, közte a meg nem rendelt pályahasználat miatt keletkező megtakarításból adódik. A Volán-társaságoknál pedig 9 milliárd forinttal csökken a veszteségtérítés az idén.
Antali Károly vitatta, hogy a 24 mellékvonalon szüneteltetett személyszállítás 4,2 milliárd forint bevételcsökkenést jelentene, hiszen ezekre a szakaszokra a legmagasabb menetdíjbevétel sem haladta meg az 1,2 milliárd forintot. Ha az ennél jóval magasabb bevételadat valós lenne, nem lett volna indokolt a forgalomszüneteltetés - jegyezte meg.
A kormánybiztos úgy értékelte, további eredménye a közösségi közlekedés átalakításának, hogy a vasúttársaságok - a MÁV-START és a GYSEV - a 2010-2012. közötti évekre, három évre szóló közszolgáltatási szerződéssel rendelkeznek, a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződéseit pedig 2016-ig meghosszabbították.
Antali Károly hangsúlyozta, hogy a közszolgáltatási szerződésekhez igazodó 3 éves üzleti tervet készítettek a szolgáltatók. A vasúttársaságok közül a MÁV-START a 2010-2012 közötti évekre elfogadott üzleti tervvel rendelkezik, a GYSEV belföldi személyszállítására is van jóváhagyott üzleti terv. A MÁV-leányvállalatok esetében pedig akkor fogadja el a tulajdonos az üzleti terveket, ha azok igazodnak a csoportszintű konszolidációs elképzelésekhez.
A kormánybiztos megismételte korábbi álláspontját, hogy szükség van a személyszállítás és a pályavasút szervezeti elkülönítésére. A vasúti pályaüzemeltetésre is több évre szóló közszolgáltatási szerződést kell kötni akár az év második felében, ezzel rendezni lehetne a személyszállításhoz nem köthető, de közszolgáltatási tartalommal bíró pályahasználat állami finanszírozását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.