A közúti fuvarozók szervezetei a kereskedelmi gázolaj bevezetésével – amely literenként nyolcforintos adó-visszatérésként valósulhatna meg – javasolták ezt meglépni, így a büdzsé „kiesése” a fenti összeg töredéke lenne. Ezt azonban az ezzel kapcsolatban a Pénzügyminisztériummal folytatott számháború miatt még nem sikerült elérniük, de nem mondtak le róla. Hiszen a jövedéki adó idei emelése már jelentős versenyhátrányba sodorta a fuvarozókat. Egyes hírek szerint a szervezetek érveléseit és számításait a Pénzügyminisztériumnál is belátták, de a kereskedelmi gázolaj bevezetése már az új kormányra vár.
Karmos Gábor elmondta: több, elsősorban közepes és nagy fuvarozó jelzése szerint Szlovéniában és Ausztriában tárt karokkal várják őket az ottani üzemanyag-konstrukciókkal. A nemzetközi forgalomban részt vevő és a határ mentén letelepedett belföldi fuvarozók esetében már tendencia, hogy az olcsóbb tankolási lehetőséget kihasználva a környékbeli tagállamokba helyezik át üzemanyag-beszerzéseiket. Az MKFE és a NiT Hungary vizsgálatai szerint a jelentős nemzetközi forgalmat bonyolító cégek közül véletlenszerűen kiválasztott tíz esetében (a minta nem tartalmazza a legnagyobb magyarországi fuvarozó adatait a torzító hatás elkerülése érdekében) januárban az össztankoláson belüli hazai vásárlás aránya átlagosan az előző évi 43 százalékról 19-re esett vissza. A tíz cég mintegy ezer járművet üzemeltet.
Ez a körülbelül harmincezer, 2009. december 31-én közösségi engedéllyel rendelkező, 7,5 tonnánál nagyobb járműre vetítve közel 7,9 millió liter csökkenést jelent a belföldön tankolt üzemanyag, illetve 765 millió forint kiesést a jövedékiadó-bevétel tekintetében csak januárban. MK
„Mi már tavaly felvettük a különböző olajtársaságokkal a kapcsolatot, hogy minél kedvezőbb árat érhessünk el a cég, valamint az alvállalkozóink számára. Folyamatosan foglalkozunk túráink optimalizálásával a hatékonyság növelése érdekében, ez hatással van többek között a gépjárművek üzemanyag-fogyasztására is. Vállalkozóink a külföldi járataikkal igyekeznek a határon túl tankolni, hiszen a tőlünk keletre és nyugatra lévő országokban jóval kedvezőbb áron jutnak hozzá az üzemanyaghoz. Ügyfeleink felé kizárólag a már régóta működő üzemanyagfelárban láttatjuk ezeket
a változásokat; a felár alapját az APEH honlapján megjelentetett mindenkori árak adják.”
Karmazin György, ügyvezető igazgató, BI-KA Trans Kft.
„Összköltségünknek már több mint a felét az üzemanyag teszi ki. Folyamatosan követjük a gázolaj árváltozását, és a keretszerződéseinkben lévő üzemanyag-klauzula szerinti képletből nyert szorzóval keressük meg megbízóinkat díjemelés céljából. Az árnövekedésből származó pluszköltségeinket azonban csak ritkán tudjuk érvényesíteni. A kedvezőbb üzemanyagköltség miatt nagyrészt külföldön tankolunk.
A forint erősödése is negatívan érinti cégünket, mert fuvardíjaink a megállapodásaink többségében euróban rögzítettek, a költségeink jelentős része azonban forintban jelentkezik. Mindezek ellenére törekszünk versenyképességünk megőrzésére. Az üzemanyagár negatív hatását pedig az összes költségnemünk folyamatos felülvizsgálatával igyekszünk ellensúlyozni.”
Thomas Schauer, ügyvezető igazgató, Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft.
„Már korábban bevezettük az indexált üzemanyagfelár-rendszert. Ennek lényege, hogy ha a gázolaj literenkénti ára meghaladja a 250 forintot, a fuvardíj mellé pótlólagos díjként számlázzuk ezt a felárat. Mivel a gázolaj ára a vállalat összköltségének a negyedét teszi ki, a gazdasági válság pedig az egész ágazatban drámaian csökkentette a fuvarmegbízások számát, a jelenlegi szolgáltatási díjak nem bírnak el további önköltség-emelkedést, és ezt a megbízók is elfogadták. A cég alternatív és innovatív megoldásokon is dolgozik az emelkedő üzemeltetési kiadások kedvezőtlen hatásainak kivédésére. Két éve közlekedtet Bécs és Nyugat-Ausztria között különvonatokat. Ez lehetővé tette, hogy a magyarországi leány-
vállalat teljes tranzit-gyűjtőforgalmát vasútra terelje. Ezzel nemcsak 2,5 millió liter gázolaj felhasználása kerülhető el, hanem közel kilencezer tonna szén-dioxid kibocsátása is.”
„Mi már tavaly felvettük a különböző olajtársaságokkal a kapcsolatot, hogy minél kedvezőbb árat érhessünk el a cég, valamint az alvállalkozóink számára. Folyamatosan foglalkozunk túráink optimalizálásával a hatékonyság növelése érdekében, ez hatással van többek között a gépjárművek üzemanyag-fogyasztására is. Vállalkozóink a külföldi járataikkal igyekeznek a határon túl tankolni, hiszen a tőlünk keletre és nyugatra lévő országokban jóval kedvezőbb áron jutnak hozzá az üzemanyaghoz. Ügyfeleink felé kizárólag a már régóta működő üzemanyagfelárban láttatjuk ezeket
a változásokat; a felár alapját az APEH honlapján megjelentetett mindenkori árak adják.”
Karmazin György, ügyvezető igazgató, BI-KA Trans Kft.
„Összköltségünknek már több mint a felét az üzemanyag teszi ki. Folyamatosan követjük a gázolaj árváltozását, és a keretszerződéseinkben lévő üzemanyag-klauzula szerinti képletből nyert szorzóval keressük meg megbízóinkat díjemelés céljából. Az árnövekedésből származó pluszköltségeinket azonban csak ritkán tudjuk érvényesíteni. A kedvezőbb üzemanyagköltség miatt nagyrészt külföldön tankolunk.
A forint erősödése is negatívan érinti cégünket, mert fuvardíjaink a megállapodásaink többségében euróban rögzítettek, a költségeink jelentős része azonban forintban jelentkezik. Mindezek ellenére törekszünk versenyképességünk megőrzésére. Az üzemanyagár negatív hatását pedig az összes költségnemünk folyamatos felülvizsgálatával igyekszünk ellensúlyozni.”
Thomas Schauer, ügyvezető igazgató, Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft.
„Már korábban bevezettük az indexált üzemanyagfelár-rendszert. Ennek lényege, hogy ha a gázolaj literenkénti ára meghaladja a 250 forintot, a fuvardíj mellé pótlólagos díjként számlázzuk ezt a felárat. Mivel a gázolaj ára a vállalat összköltségének a negyedét teszi ki, a gazdasági válság pedig az egész ágazatban drámaian csökkentette a fuvarmegbízások számát, a jelenlegi szolgáltatási díjak nem bírnak el további önköltség-emelkedést, és ezt a megbízók is elfogadták. A cég alternatív és innovatív megoldásokon is dolgozik az emelkedő üzemeltetési kiadások kedvezőtlen hatásainak kivédésére. Két éve közlekedtet Bécs és Nyugat-Ausztria között különvonatokat. Ez lehetővé tette, hogy a magyarországi leány-
vállalat teljes tranzit-gyűjtőforgalmát vasútra terelje. Ezzel nemcsak 2,5 millió liter gázolaj felhasználása kerülhető el, hanem közel kilencezer tonna szén-dioxid kibocsátása is.” A jövedéki adó emelésének hatása -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.