Az idén 50 tonna busa kifogására kötött szerződést a környezetvédelmi és vízügyi tárcával a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt., tájékoztatott Varga László elnök-vezérigazgató. A cégnek a jogelőd Balatoni Halászati Zrt.-től átvett kapacitása évi 300-350 tonna kifogására is elegendő lenne, ám még ez is kevés ahhoz, hogy a Balatonból eltávolítsák a busát. A tó becsült halállományának legalább a harmada busa, számszerűen öt-hatezer tonnányira taksálják ezt az idegenhonos fajtát. Amit ebből a horgászok érzékelnek, az a határtalan bosszúság, amivel pedig időnként a turisták szembesülhetnek, az a méretes, oszló tetemek látványa és az ezzel járó bűz - írta összeállításában a sonline.hu.
"Nem ritkák a 35-40 kilós egyedek a balatoni busák között" – mondta Varga László, aki szerint többször tíz-tizenöt éves busákkal is találkoznak már, miközben az utolsó telepítés a nyolcvanas évek első felében volt. Nem kizárt tehát, hogy a fajta megszokta a környezetet, s szaporodni is képes a tóban, miközben más szakértők ezt még mindig elképzelhetetlennek tartják. Ha mégis igaz, az cseppet sem hízelgő a balatoni halállományra nézve.
A busára egyáltalán nincs szükség a Balatonban – jelentette ki a cégvezető. Ha a nonprofit cégnek a busa lehalászására rendelkezésre álló személyi- és eszközállománya teljes kihasználtsággal működne, még akkor is csupán a busák súlygyarapodásával azonos mennyiséget tudnának lefölözni. Ahhoz tehát, hogy az ártalmas faj kikerüljön a tóból, a technológia fejlesztésére van szükség. A jelenlegi eszközökkel 300 forintba kerül egy kilónyi busa kifogása, míg az eladott halért ennek felét kapja a piacon a cég. Nem kérdés tehát, hogy a finanszírozhatóságban keletkezett lyukat be kell tömni, s ez a halászati vezető szerint középtávon állami segítség nélkül elképzelhetetlen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.