BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felmérték: ki, hol és mit fogyaszt reggelire

Hazánkban a felnőttek 30 százaléka rendszertelenül, vagy egyáltalán nem szokott reggelizni – derült ki a 2010 áprilisában készült McReggeli Gyorsjelentésből. Az országos reprezentatív felmérés szerint az időhiányra hivatkozva több mint 800 ezren éhgyomorral vágnak neki a napnak.

A legnépszerűbb reggeli a szendvics és a péksütemény, a magyarok 61-61 százaléka szokta ezeket enni reggelenként. Ezt követik a tojásételek (47 százalék) és a pirítós (33 százalék)

A McReggeli Gyorsjelentés eredményei szerint a magyarok 80 százaléka otthon eszik, de több mint 1,5 millióan hetente legalább egyszer házon kívül reggeliznek. A 18-29 éves fiatalok közel felénél, míg a 30-39 és 40-49 évesek harmadánál alakultak ki így a reggelizési szokások. A házon kívül reggelizők átlagosan 320-340 forintért vásárolnak, és meghaladja a 1,3 milliót azoknak a száma, akik 400 forintnál többet költenek a nap első étkezésére.

A házon kívül reggelizők nagy részét az irodai piknikezők alkotják (70 százalék). Ők otthon csomagolják maguknak a reggelijüket és a munkahelyükön fogyasztják azt el. A mobil reggelizők 37 százaléka elvitelre vásárol, elsősorban pékségeknél, és menet közben falatozik. A harmadik típusba a reggeli vadászók tartoznak (22 százalék). Számukra az ár-érték arány kiemelt jelentőségű. Ínyükre van a gyors kiszolgálás: mintegy 15 percet szánnak a nap első étkezésére, ugyanakkor szeretik nyugodtan, kulturált környezetben elfogyasztani az ételt. Legkevesebben az időmilliomosok vannak (8 százalék), ők reggelente akár 1 órát is elüldögélnek bisztrókban, kávézókban. A csoportok között van átfedés: mivel az emberek nem feltétlenül ugyanazt a típusú ételt választják minden reggel, emiatt a házon kívüli étkezés helyszíneit is váltogatják.

A kutatásból kitűnik, hogy az életciklusnak és az ahhoz kötődő életformának is meghatározó szerepe van a reggelizési szokásainkban. A 18-29 évesek között a kollégákkal és barátokkal, míg a 40 év felettieknél az egyedül reggelizők vannak nagyobb számban. Számít az is, hogy párkapcsolatban élünk-e, vagy sem: a 18-39 éves szingli nőkre és férfiakra jellemzőbb, hogy házon kívül reggeliznek, mint azokra, akik már együtt élnek valakivel, esetleg házasok. Jól elkülönülnek a szingli és a párkapcsolatban élők étel- és italválasztási szokásai is: előbbiek tipikusan müzlit, gyümölcsöt és gyümölcslevet, utóbbiak jellemzően tojást, tósztot és teát fogyasztanak reggelente. A felnőtt lakosság körében végzett országos reprezentatív felmérés szerint az időhiányra hivatkozva több mint 800 ezren éhgyomorral vágnak neki a napnak.

Míg Spanyolországban, Franciaországban vagy akár Angliában teljesen hétköznapi, hogy az emberek beüljenek valahova reggelizni, addig Magyarországon kevésbé elterjedt ez a szokás. Ugyanakkor a nyugati trendeknek megfelelően hazánkban is egyre több étterem és kávézó kínálatában szerepel kifejezetten reggeli fogás. A piac növekedése pedig azt feltételezi, hogy a kereslet is növekszik, így valószínű, hogy a jövőben a házon kívül reggelizők száma is jócskán emelkedni fog.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.