BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb és olcsóbb sör fogy

A tavalyi 12 százalékos visszaesés mérséklődik, ám a gyártók az idén még nem várnak bővülést

Az összességében 6,289 millió hektoliteres értékesítés mindössze 88 százaléka volt az előző évinek. A 150 milliárd forint körüli forgalmával a húsipar után a második legnagyobb élelmiszer-ipari szektor már az előző évben is zsugorodott, ám ennek mértéke 5,5 százalékos volt.

Egyértelmű, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordultak, még nagyobb a visszaesés a vendéglátásban, illetve a minőségi és a prémium szegmensekben – mondta el Sivó Imre, a sörszövetség elnöke. A forgalom több mint ötven százalékát kitevő minőségi (mainstream) kategória számít 2009 nagy vesztesének, ám a prémium és szuperprémium kategória forgalma is csökkent: a drágább termékek részesedése összességében 13 százalékkal esett vissza.

Három százalékponttal, 31 százalékra nőtt ugyanakkor a legolcsóbb, illetve kereskedelmi márkás sörök piaci aránya, ám minimális (13 ezer hektoliteres) visszaesés ebben a szegmensben is tapasztalható volt.

Jóllehet tavaly jelentősen emelkedett a sör adótartalma (az áfa júliusi emelésén túl nőtt a jövedéki adó is), az ágazat mégis az előző évihez képest 4,4 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett be. Ez Sivó Imre szerint az iparág korábbi prognózisát erősítette meg. Agócs Mónika, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője lapunknak hozzátette: ezt a forgalom csökkenésén túl az olcsóbb, így kisebb adóteherrel értékesített sörök térnyerése is magyarázza.

A Nielsen adatai szerint 29,7 százalékos részesedésével tavaly piacvezetővé előlépő Dreher mindezek ellenére derűlátó, legalábbis erre utal, hogy nemrég egy szuperprémium kategóriába tartozó termékkel lépett a piacra. Agócs Mónika szerint ennek vásárlói körét kevésbé befolyásolja a válság. A termékinnováció mellett nagyobb hangsúlyt fektetnek arra is, hogy minél közvetlenebb kapcsolatot ápoljanak vevőikkel – legyen szó akár a kiskereskedelmi, akár a vendéglátó-ipari partnerekről – tette hozzá a dél-afrikai SABMiller csoport tulajdonában levő cég igazgatója.

Az együttműködés szorosabbra fűzése tudatos törekvés a többi nagy gyártónál is, ám kérdés, ezzel mennyire tudják kompenzálni a válság ebben az évben is tapasztalható hatásait. Mint Sivó Imre elmondta, a szövetség az idén sem számít bővülésre. A keresletcsökkenésen túl a további 10 százalékos jövedékiadó-emelés is tovább rontja az ágazat gazdaságosságát. Összességében a tavalyinál kisebb, nagyjából 2-3 százalékos visszaeséssel számolnak a sörgyártók, az ágazat kilábalását azonban csak középtávon valószínűsítik.

Globális gondok
Jelentős bevételnövekedéssel zárta 2009-et az Anheuser-Busch InBev. A világ sörgyártásának több mint felét adó négy konszern közül évi 350 millió hektoliteres termelésével a legnagyobbnak számító belga–brazil–amerikai társaság, a Borsodi tulajdonosa március elején 2009-re 6,1 százalékos növekedéssel 36,8 milliárd dolláros bevételről számolt be. Az ágazat második számú szereplője, a londoni tőzsdén jegyzett SABMiller eredménye már nem ennyire pozitív. A pénzügyi évet március 31-ével záró társaság a harmadik negyedévben egyszázalékos forgalomcsökkenést könyvelhetett el, ezen belül azonban Európában két százalékkal esett a Dreher tulajdonosának bevétele. A holland Heineken 2009-es árbevétele Nyugat-Európában 5, a tengerentúlon 8,9 százalékkal esett vissza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.