Egyértelmű, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordultak, még nagyobb a visszaesés a vendéglátásban, illetve a minőségi és a prémium szegmensekben – mondta el Sivó Imre, a sörszövetség elnöke. A forgalom több mint ötven százalékát kitevő minőségi (mainstream) kategória számít 2009 nagy vesztesének, ám a prémium és szuperprémium kategória forgalma is csökkent: a drágább termékek részesedése összességében 13 százalékkal esett vissza.
Három százalékponttal, 31 százalékra nőtt ugyanakkor a legolcsóbb, illetve kereskedelmi márkás sörök piaci aránya, ám minimális (13 ezer hektoliteres) visszaesés ebben a szegmensben is tapasztalható volt.
Jóllehet tavaly jelentősen emelkedett a sör adótartalma (az áfa júliusi emelésén túl nőtt a jövedéki adó is), az ágazat mégis az előző évihez képest 4,4 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett be. Ez Sivó Imre szerint az iparág korábbi prognózisát erősítette meg. Agócs Mónika, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője lapunknak hozzátette: ezt a forgalom csökkenésén túl az olcsóbb, így kisebb adóteherrel értékesített sörök térnyerése is magyarázza.
A Nielsen adatai szerint 29,7 százalékos részesedésével tavaly piacvezetővé előlépő Dreher mindezek ellenére derűlátó, legalábbis erre utal, hogy nemrég egy szuperprémium kategóriába tartozó termékkel lépett a piacra. Agócs Mónika szerint ennek vásárlói körét kevésbé befolyásolja a válság. A termékinnováció mellett nagyobb hangsúlyt fektetnek arra is, hogy minél közvetlenebb kapcsolatot ápoljanak vevőikkel – legyen szó akár a kiskereskedelmi, akár a vendéglátó-ipari partnerekről – tette hozzá a dél-afrikai SABMiller csoport tulajdonában levő cég igazgatója.
Az együttműködés szorosabbra fűzése tudatos törekvés a többi nagy gyártónál is, ám kérdés, ezzel mennyire tudják kompenzálni a válság ebben az évben is tapasztalható hatásait. Mint Sivó Imre elmondta, a szövetség az idén sem számít bővülésre. A keresletcsökkenésen túl a további 10 százalékos jövedékiadó-emelés is tovább rontja az ágazat gazdaságosságát. Összességében a tavalyinál kisebb, nagyjából 2-3 százalékos visszaeséssel számolnak a sörgyártók, az ágazat kilábalását azonban csak középtávon valószínűsítik.
Globális gondok
Jelentős bevételnövekedéssel zárta 2009-et az Anheuser-Busch InBev. A világ sörgyártásának több mint felét adó négy konszern közül évi 350 millió hektoliteres termelésével a legnagyobbnak számító belga–brazil–amerikai társaság, a Borsodi tulajdonosa március elején 2009-re 6,1 százalékos növekedéssel 36,8 milliárd dolláros bevételről számolt be. Az ágazat második számú szereplője, a londoni tőzsdén jegyzett SABMiller eredménye már nem ennyire pozitív. A pénzügyi évet március 31-ével záró társaság a harmadik negyedévben egyszázalékos forgalomcsökkenést könyvelhetett el, ezen belül azonban Európában két százalékkal esett a Dreher tulajdonosának bevétele. A holland Heineken 2009-es árbevétele Nyugat-Európában 5, a tengerentúlon 8,9 százalékkal esett vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.