A cégek egyharmadának nincs HR költségkerete, ahol viszont van, ott 6,5 százalékkal csökkent a személyzeti kiadásokra fordított összeg – ismertette az eredményeket Berey Zita, a Garda Consulting ügyvezető igazgatója.
A kutatás során megkérdezett 108 vállalat közül leginkább a Budapest környéki szolgáltató szektorban tevékenykedő mikro-kisvállalkozásokról bizonyosodott be, hogy nincs HR büdzséjük. A HR keret költségcsökkenése jelentősebb volt a megkérdezett ipari, termelő vállalatoknál, a közép-magyarországi cégeknél, a közepes- és nagyvállalatoknál. A vállalatok 13 százaléka nyilatkozott a HR költségkeret növekedéséről, de sokan vallották be (10,2 százalék), hogy nem tudják, miként alakult a cég HR-es büdzséje.
A cégek 2009-ben a legtöbbet a rendezvényeken spóroltak. A megkérdezettek 56 százaléka mondta ezt, míg a bérköltségen a válaszadók 47 százaléka kurtított. Sok cég csökkentette a kölcsönzött állomány költségét (39 százalék), valamint az adminisztrációs eszközbeszerzés (Pl. IT, tesztek) költségeit is.
Sokan, a megkérdezettek 44 százaléka vágta meg a képzésre, oktatásra, fejlesztésre fordított kiadásokat is, miközben ha lenne rá keret, éppen ezt a területet fejlesztenék leginkább – mutatott rá Berey Zita, hozzátéve, ez azt jelezheti, hogy a válság végével a dolgozók képzésére fogják a legtöbb pénzt fordítani.
A szervezetek összességében 17,2 százalékkal csökkentették a képzési és tréningbüdzsét a válság előtti állapothoz képest, ami azt is mutatja, hogy felértékelődött a belső tréningek szerepe a külső tréningek „rovására”, a képzések hatékonyságát ugyanakkor a cégek 42 százaléka még soha nem mérte.
A bér- és kompenzációs rendszerek változását tekintve a felmérés szerint a cégek 32,7 százalékánál nem változott a bruttó bér összege, 36, 5 százaléka növelte a bruttó fizetéseket, míg a cégek 25 százaléka csökkentette azokat. A béren kívüli juttatásokat a válság óta a válaszadók 43 százaléka csökkentette, elsősorban a hideg étkezési, kultúra és ajándék utalványok alkalmazása esett vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.