A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) piaci jelentése szerint a vasúti árufuvarozásban az árutonnában mért szállítási volumen 17,7 százalékkal, az árutonna-kilométerben kimutatott teljesítmény 21,7 százalékkal volt kevesebb 2009-ben, mint a megelőző évben.
A visszaesés továbbra is a nemzetközi vasúti fuvarozásban jelentkezett erőteljesebben, ahol 2008-hoz képest a továbbított áru tömege 25,7 százalékkal 29,962 millió árutonnára, a teljesítmény 24,6 százalékkal 6,41 milliárd árutonna-kilométerre esett vissza tavaly.
A belföldi forgalomban vasúton szállított áru tömege 11,2 százalékkal 12,450 millió árutonnára nőtt, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény ugyanakkor 3,4 százalékkal csökkent, a belföldi
forgalomban a vasút 1,327 milliárd árutonna-kilométert teljesített.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság összesítése szerint az országos működési engedéllyel rendelkező árufuvarozó vasúti társaságok árbevétele - cégek előzetes adatai alapján - 2009-ben 83,693 milliárd forintot tett ki. Ez 20,486 milliárd forinttal, 19,7 százalékkal kevesebb a 2008. évinél.
Az NKH szerint a gazdasági válság egyértelműen éreztette a hatását a vasúti szektor árbevételében, a vasúti társaságok jövedelmezőségével kapcsolatos végleges adatok azonban majd csak az éves beszámolók elkészültével fognak rendelkezésre állni - olvasható a piaci jelentésben.
A vasúti árufuvarozás részesedése az egész szállítási ágazaton belül tovább csökkent, árutonnában mérve a 2008. évi 15 százalékról 14 százalékra, árutonna-kilométerben kifejezve 18,4 százalékról 15,4 százalékra mérséklődött.
Az NKH vasúti igazgatósági főosztályának becslése szerint 2010-ben a vasúti árufuvarozás teljesítménye a jelenlegi szinten stabilizálódhat. A válság utáni növekedésből várhatóan a közúti fuvarozás fog elsőként profitálni, így a vasúti árufuvarozás részesedése az összteljesítményeken belül előreláthatólag tovább fog csökkenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.