A Magyarországot is megrázó gazdasági válság eredményeként egy új vállalkozói generáció jelent meg hazánkban – legalábbis erre enged következtetni az, hogy világ egyik vezető munkaerő-közvetítő és kölcsönző cégének számító Kelly Services által készített felmérésben nagyjából minden hetedik válaszadó egyéni vállalkozónak vallotta magát, a többieknek pedig mintegy a fele szeretne nagyobb önállóságot biztosító formában dolgozni.
A felmérés arra is rávilágít, hogy majdnem minden negyedik válaszadó szeretne saját vállalkozást indítani – a lelkesedés e tekintetben az ún. „Y” generáció (a 18-29 éves korosztály) körében a legnagyobb.
A már jelenleg is önálló, független (egyéni) vállalkozóként dolgozók között nagyobb számban vannak jelen az ún. „X” generáció (a 30-47 éves korosztály) illetve az ún. „baby boomer” generáció (a 48-65 éves korosztály) képviselői, és a többségük férfi.
Jónás Anikó, a Kelly Services ügyvezető igazgatója szerint „A gazdasági világválság következtében állásukat elvesztők közül sokan vállalkozóként, szabadúszóként vagy tanácsadóként kezdenek új életet. Napjainkban egyre többen döntenek úgy, hogy saját kezükbe veszik karrierjük alakítását, és számukra az önfoglalkoztatás, vagyis az önálló vállalkozás indítása a személyes és szakmai sikerek elérésének lehetőségét kínálja.”
Magyarországon a válaszadók 14 százaléka már jelenleg is egyéni vállalkozóként dolgozik – a „baby boomer” generáció körében ez az arány 19 százalék, az „X” generáció esetében 15 százalék, az „Y” generáció tagjai között pedig 12 százalék. Arra a kérdésre, hogy mi gátolja őket leginkább egy önálló vállalkozás indításában, a többség a bizonytalan jövedelmet, a támogatás hiányát és a bukás kockázatát jelölte meg.
A „baby boomer” illetve az „X” generációk képviselői az „Y” generáció tagjainál jobban bíznak abban, hogy megfelelő képességekkel, készségekkel rendelkeznek egy saját vállalkozáshoz. A válaszadók közel egyharmada véli úgy, hogy saját szakmai tudására, képességeire komoly kereslet van a piacon.
A válaszadók 23 százaléka tervezi saját vállalkozás indítását – az „Y” generáció körében ez az arány 26 százalék, az „X” generáció esetében 22 százalék, a „baby boomer” generáció tagjai között pedig 17 százalék.
Az önálló vállalkozás vonzerejének növekedése egybeesik a vállalkozások alaptevékenységéhez nem tartozó, kiegészítő funkciók kiszervezésének (outsourcing) fokozott terjedésével – számos cég kiszervezéssel igyekszik csökkenteni állandó munkavállalóinak számát, ami viszont új lehetőségeket teremt külső, független vállalkozók számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.