A Központi Statisztikai Hivatal nemrégiben közzétett adatai szerint 2010 első négy hónapjában 3,8 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom. Az adatok tanúsága szerint ezen belül 7 százalékot meghaladó mértékű volt a visszaesés a bútor, iparcikk és építőanyag kategóriában.
„A műszaki és multimédia cikkek viselkedésére egyébként is jellemző, hogy nagyobb kilengéssel követik a kiskereskedelem alakulását. Ha a vásárlóerő magára talál, akkor az többnyire szórakoztatóelektronikai eszközök megvásárlásában ölt testet, válság idején pedig ezek esnek vissza először.” – kommentálta az adatokat Farkas András, a filmelőhívásra és multimédia cikkek kereskedelmére specializált hálózat, a Photo hall ügyvezetője. Mindazonáltal az év első harmadáról fontos tudni, hogy szezonálisan gyenge időszak, lévén nyáron és karácsonykor gyűjti be döntően bevételeit a műszaki kiskereskedelem.
A műszaki és multimédia cikkek terén fontos a hatása a technológiai mérföldköveknek is. A magyar piacon az okostelefonok, illetve a netbook-ok és egyéb hordozható informatikai készülékek kategóriájában figyelhető meg, hogy az újdonságok felpörgetik a keresletet. Míg a tévék esetében a plazma- illetve LCD technológia körüli lelkesedés az elmúlt években csúcsosodott ki, a videokameráknál és fényképezőgépeknél csak most érkezik a HD forradalma a középkategóriás mezőnyben.
A rossz időjárás miatt a nyári szezonban a turizmus aktivitásához köthető bevételek biztosan el fognak maradni a tervezettől. Ráadásul a vásárlóerő további lemorzsolódása – az eladósodott hazai vásárlói réteg hiteltörlesztési költségeinek növekedése, és az áruvásárlási piac talpraállásának további késlekedése – miatt az árérzékenység a korábban előrejelzettnél is jobban jellemzi a magyarokat. „Noha a készülékek forgási sebessége nem marad el a külföldön tapasztalható ütemtől, az összköltés jóval alatta van annak. A magyarok is 2-3 évente cserélnek mobilt és notebook-ot, és 4-5 évente kamerát és fényképezőgépet, ám az erre szánt összeg alig fele a nyugaton mértnek. Nagyon megnézik mire költenek, lassan szánják rá magukat a vásárlásra, ugyanakkor mégis lojálisak, ha megfelelő kiszolgálással és jó minőséggel találkoznak.” – mondja Farkas András.
A műszaki és multimédia cikkek, mint például a fényképezőgépek és a hordozható számítógépek terén nem az árakkal, hanem a választékkal és a tanácsadói szintű kiszolgálással tudja megkülönböztetni magát egy versenyző. „Míg a nagy műszaki hipermarketek egy-egy típus egy-egy gyártmányából különleges akciót tudnak lebonyolítani, a mi erősségünk a megfelelő választék és a vásárlói döntés kialakításában is közreműködni képes eladóink.” – mutat rá a piaci különbségekre az ügyvezető igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.