Sajátos átrendeződés megy végbe a válság kitörése óta a hazai irodák és az úgynevezett logisztikai ingatlanok piacán. Különösen az előbbiek esetében jellemző, hogy a modernebb, elegánsabb A kategóriás fejlesztésekkel szemben mindinkább teret nyernek az olcsóbb, régebbi irodaházak. Sok cég ugyanis – különösen a kis- és közepes vállalkozások – a kényszerű takarékosság jegyében hajlandó a XXI. századi épületekből a kevésbé modern, ám az alapvető ellátást és az elektronikai infrastruktúrát nem nélkülöző B kategórás ingatlanokba költözni.
A nemzetközi gazdasági-pénzügyi válság hatásaként a B kategóriás irodák hazai piaca a jelenlegi 1,3 millióról a következő négy-öt év alatt 2,3-2,5 millió négyzetméterre nő, megközelítve ezzel az A kategóriás bérelhető jelenlegi összterületet – állapítja meg az Indotek Group legfrissebb felmérésében. Sellyey Tamás, a cég értékesítési igazgatója úgy véli, a következő években az olcsóbb irodai bérleti területek növekedésének üteme megkétszereződik az eddigiekhez képest. Eddig a B kategóriás irodák bérleti díja négyzetméterenként havi 10-11-ről 6-9 euróra, míg az A kategóriásoké 14-15-ről 10-12 euróra csökkent. A raktárhelyiségek bérleti díja – egy átlagos 150 négyzetméteres területre vetítve – mára 2-3,5 euróra mérséklődött.
Jelentős a válság okozta nehézségek miatt a modern irodát bérlőknél a lemorzsolódók száma – húzta alá kérdésünkre Sellyey Tamás –, az utóbbi két évben ezek aránya elérte az 5-10 százalékot. Az A kategóriás irodákon sokkal nagyobb a tulajdonosi nyomás, és a finanszírozó bankok is szigorúan ellenőrzik az elvárások teljesítését. A látványos piaci átrendeződés ellenére az értékesítési igazgató nem biztos abban, hogy a piac már elérte a mélypontot.
A B kategóriás ingatlanok piacán ugyancsak jelentős szereplőként működő B&V Group ügyvezető igazgatója nem vállalkozna konkrét előrejelzésre, szerinte ugyanis nem lehet tudni, hogy ténylegesen meddig tart a válság, és annak még milyen következményei lesznek. Szijártó Péter azonban egyetért azzal, hogy a nehezebb helyzetbe kerülő cégeknek a relatíve olcsó és még nem nagyon „lelakott” irodák átmenetileg biztosan jó megoldást jelenthetnek. Az elvándorlási folyamat különösen 2009-ben és az idei esztendő elején volt jellemző. Ugyanakkor akadnak olyan példák is – tartja a szakember –, amikor egyes céges bérlők inkább becsuknak vagy felfüggesztik tevékenységüket, mintsem hogy komoly presztízsveszteség árán kiköltözzenek a belvárosból egy olcsóbb, B kategóriás irodaházba. Óvatos becsléssel Szijártó Péter legkorábban 2012-re vár trendfordulót, addig viszont – mint fogalmazott – „a mi kis piacunk csak keresi a trendeket ”. HÉ
- 1995 után épült
- Fekvése szerint: pesti üzleti negyed, Váci úti folyosó, Bel-Buda és a Lágymányosi híd környéki terület
- Teljes körű szolgáltatás, mélygarázs, 24 órás melegétel-elérhetőség, korszerű, biztonságos beléptető rendszer
- Korszerű infrastruktúra, könnyű megközelíthetőség, kiemelt szempont a zöldközpontú fejlesztés
B kategória
- 1995 előtt épült
- Fekvése szerint: inkább a külterületi kerületek, korábbi gyári ingatlanok, hajdani cégek telephelyei
- A szolgáltatásokban a kommunikációs infrastruktúra adott, de másban nem biztos, hogy a legkorszerűbbek
- A könnyű megközelíthetőség itt is fontos
* Ma mindent felülíró szerepet tulajdonítanak a lokációs szempontoknak.
- 1995 után épült
- Fekvése szerint: pesti üzleti negyed, Váci úti folyosó, Bel-Buda és a Lágymányosi híd környéki terület
- Teljes körű szolgáltatás, mélygarázs, 24 órás melegétel-elérhetőség, korszerű, biztonságos beléptető rendszer
- Korszerű infrastruktúra, könnyű megközelíthetőség, kiemelt szempont a zöldközpontú fejlesztés
B kategória
- 1995 előtt épült
- Fekvése szerint: inkább a külterületi kerületek, korábbi gyári ingatlanok, hajdani cégek telephelyei
- A szolgáltatásokban a kommunikációs infrastruktúra adott, de másban nem biztos, hogy a legkorszerűbbek
- A könnyű megközelíthetőség itt is fontos
* Ma mindent felülíró szerepet tulajdonítanak a lokációs szempontoknak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.