A gyerekkönyvek „válságállóságának” van egy nyilvánvaló meg egy kevésbé nyilvánvaló magyarázata – kezdi a kikezdhetetlenség okainak sorolását Demény Eszter, a Pozsonyi Pagony Könyvkiadó Kft. tulajdonos-kereskedelmi igazgatója. Mára nyilvánvaló: létezik egy olyan, viszonylag népes középosztálybeli vásárlóközönség, amely fontosnak tartja, hogy a gyerekei igényes könyvet forgassanak, olvassanak, s ők ezen az értékválasztásukon a válság hatására sem változtattak. A kevésbé nyilvánvaló magyarázat a gyerekkönyvszakma megújulásában rejlik: sikerült olyan minőségi kínálatot létrehozni, amely mellett a recesszióban is kitartanak a vásárlók. Ez az ok azért nem nyilvánvaló, mert a gyerekkönyvpiac rendszerváltás utáni története látszólag megegyezik az egész magyar könyvkiadáséval, amely az 1990-es évek elején zuhant, 1997 és 2007 között viszont hatalmas bővülést produkált. A gyerekkönyvek esetében a csökkenés azonban a könyvpiaci átlagnál is nagyobb volt: nemcsak a példányszámokat érintette, hanem a tartalmat és a kivitelt is mélyre nyomta. Ebből kellett megújulni; új szerzőket bevezetni a piacra, grafikusokat gyerekolvasókhoz szokott illusztrátorrá nevelni, elfogadtatni a vásárlókkal, hogy az igényes gyerekkönyvnek bizony ára van.
Az eredményt feketén-fehéren mutatják a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületének tavalyi üzlet évről szóló adatai. Miközben a magyar könyvpiac egésze reálértéken számolva közel 10 százalékkal zsugorodott, és mintegy 64 milliárd forintos vásárlói forgalmat bonyolított, addig a gyerekkönyvpiac reálértéken majd 3 százalékkal bővült, vásárlói áron számolva 9,2 milliárdos árbevételt produkált. A könyvpiac többi szegmensének inflációval korrigált forgalma rosszabb volt tavaly, mint 2009-ben: egyedül a szépirodalom „dicsekedhet” névértéken stagnáló árbevétellel. A szépirodalom (fikció) eredménye a gyerekkönyvkiadás bővülése mellett nyilvánvalóan mutatja, hogy a piacépítés kulcseleme a könyvek esetében az új kortárs szerzők bevezetése.
Ezt a megállapítást erősíti a Pagony története is. Gyerekkönyvboltként indultak 2001-ben – meséli Demény Eszter –, ez azért volt hasznos, mert közvetlen tapasztalatot szereztek arra vonatkozóan, hogy mit is keresnek az olvasók, illetve a szülők. Első átütő kiadói sikerüket 2003-ban még nem új szerzővel, hanem Marék Veronika Boribonjának újbóli bevezetésével aratták, innentől azonban nagy hangsúlyt fektettek egy új, saját szerzői kör kiépítésére. Mára ennek a munkának is kezd beérni a gyümölcse: Bartos Erika Bogyó és Babóca-sorozata, csakúgy, mint Berg Judit tündérei általános ismertségnek örvendenek a szülők körében. Berg Judit gyerekszerzői karrierje egyébként könyvmarketinges tanulsággal is szolgál; az óvodásokat megcélzó tündérvilágból időközben „továbblépett” a Rumini-kalandregények miliőjébe.
Az új szerzők bevezetésének jelentőségével Janikovszky János, a Móra Könyvkiadó Zrt. többségi tulajdonos-vezérigazgatója egyetért ugyan, de legalább ilyen fontosnak tartja az értékőrzést, a magyar gyerekirodalom klasszikusainak piacon tartását, ezen a Móra kiterjedt jogdíjvagyonának ismeretében nincs is mit csodálkozni. A Móra története egyébként kis túlzással a magyar gyerekkönyvkiadás története: a rendszerváltáson átvezető menedzsmenthibák miatt a kiadó nem csak részpiaci elsőségét, kitűnő szerkesztőgárdáját, jogdíjvagyonának meghatározó részét veszítette el 1994-re. Ekkor írta ki az Állami Vagyonügynökség munkavállalói résztulajdonosi program keretében a Móra privatizációját. Janikovszky János ekkor édesanyja, a Mórához szerkesztőként is kötődő Janikovszky Éva révén szerzett meghatározó kisebbségi tulajdont a kiadóban. Az elmúlt másfél évtized alatt apránként vásárolta ki a pénzügyi befektetőket, csakúgy, mint a munkavállalókat. Mára 98 százalékos tulajdonosa a cégnek, amelyet vezérigazgatóként is vezet. A kétezres évekre sikerült visszaszerezni a kiadónak a magyar szerzőjű gyerekkönyvpiacon az elsőséget.
Demény és Janikovszky abban egyetért, hogy a fő problémájuk a nagy terjesztőhálózatoknak való likviditási kiszolgáltatottság. Az országos hálózatú kereskedők nem fizetnek időben az eladások után, ezért a késedelmet jogszerűvé tevő szerződésmódosítást kényszerítenek rájuk. Ezalól talán csak a Libri jelent kivételt – hangsúlyozza Janikovszky. A Móra 90 százalékban a könyvpiac hagyományos kis- és nagykereskedőin keresztül értékesíti könyveit, a Pagony terjesztésében nagyobb súlyt, 20 százalékot képviselnek az alternatív csatornák. ZsA
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.